Witam, nazywam się Grzesiek i około miesiąc temu wpadłem na pomysł wybudowania oczka wodnego. Z początku miało to być małe oczko o wymiarach ok. 2x1x0.5m lecz moja Mama stwierdziła, że fajnie by było mieć jednak większe. Jak łatwo się domyślić chętnie przystałem na tą propozycję . Mam już za sobą etap projektowania i jestem w trakcie prowadzenia wykopu. Zostało mi jeszcze sporo roboty przy nim tymbardziej, że nie mam nikogo do pomocy.
Oto projekt oczka:
W rzeczywistości wygląda lepiej
oto zdjęcie wykopu:
Mam zamiar na tym skalniaczku zrobić mały foliowy
zbiornik z którego woda będzie się wlewała do głównego,
dodatkowo ze względów praktycznych chcę umieścić mostek
w miejsce tego tymczasowego.
Mam jednak wątpliwości co do wykończenia...
Napewno wybiorę siatkobeton jednak jego "układanie"
nie jest dla mnie do końca jasne naprzykład nie wiem dokładnie
jak ułożyć siatkę razbita (czy jakoś tak ).Co prawda
czytałem opis przedstawiony na tej stronie ale sposób ten jest
dla mnie nie do końca jasny, a ponad to dość pracochłonny.
Z tego co zrozumiałem kołki mają za zadanie trzymać siatkę na
dystans od gruntu aby nie przerdzewiała ,a więc może można by
podłożyć folię budowlaną pod spód? Nie wiem też jak grubo powinienem
dozować beton oraz jak wykończyć brzegi w przypadku kiedy wysokość
trawnika od lustra wody wynosi ok.20~30 cm. Pozdrawiam!
Co do projektu oczka to dałeś za małe półki na rośliny błotne. To nie musi być wąska półka wokół oczka tak jak w formach z laminatów. Najlepiej dać dużą i szeroką półkę z jednej strony.
Co do folii pod beton to się nie sprawdzi i nie ma sensu takie rozwiązanie. Dystans musi wynosić około 0.5 cm.
Przeczytaj jeszcze FAQ może coś Ci się przyda.
_________________ pozdrawiam arek
---------------------
oczko wodne żaden problem
PORADNIKPORTALSKLEP
nie wiem dokładnie
jak ułożyć siatkę razbita (czy jakoś tak ).Co prawda
czytałem opis przedstawiony na tej stronie ale sposób ten jest
dla mnie nie do końca jasny, a ponad to dość pracochłonny.
Niestety " bez pracy nie ma kołaczy ".
Jeżeli przeraża Cię struganie i wbijanie setki kołeczków, to możesz zrobić tak :
Siatkę i drut zbrojeniowy rozłóż w wykopie, dopasuj tak aby dość dokładnie zbrojenie przylegało do dna i boków ( po prostu wyginaj i doginaj " na siłę " ) . Połóż na to około 3 centymetrową warstwę zaprawy betonowej. Następnie unieś lekko zbrojenie żeby znalazło się na powierzchni betonu( chwytasz palcami przez beton zbrojenie i lekko potrząsając unosisz je do góry ). Potem pokrywasz to jeszcze jedną warstwą zaprawy betonowej około 2-3 cm. Musisz to zrobić w miarę szybko żeby warstwy połączyły się w jedną całość. Ważną sprawą jest aby zbrojenie nie wystawało z betonu ( ani pod spodem ani z wierzchu ), tak że musisz to robić z wyczuciem.
Cytat:
jak wykończyć brzegi w przypadku kiedy wysokość
trawnika od lustra wody wynosi ok.20~30 cm.
Brzegi wyłożył bym większymi kamieniami.
Cytat:
Jaka powinna być grubość betonu i ile warstw siatki należy użyć przy takich rozmiarach?
Nie bardzo mogę się doczytać jakie mają być wymiary oczka : podałeś głębokość - a powierzchnia ?
Tak na oko ze zdjęcia to dałbym podwójnie siatkę + drut i około 6 cm betonu.
Serdecznie dziękuję Wam za wszystkie odpowiedzi i prosze o dalsze .
Wymiary oczka to ok 7x3x1.2~3 m.
Przygotowałem też więcej miejsca na strefe bagienną.
A oto mój kolejny problem :
niewiem czy wyłapie wszystkie ryby , czy tylko od czasu
do czasu jedą chwyci.
I następny gilina przy 90cm zaczyna być zabawnie miękka
i boje się ,że dokopie się do "wód" gruntowych a jeżeli tak
się stanie to jak to wpłynie na wykonanie oczka i betonowanie. Pozdrawiam!
"Istnieje pewne niebezpieczeństwo związane z budową oczka w kształcie, jaki pokazałeś na swoim rysunku. Polega ono na tym, że "aż prosi się", by wystające i płytkie zatoczki zaprojektować i wykonać jako płasko i poziomodenne. W efekcie znajdują sie one w strefie zmarzliny, a pozostała (głębsza część) oczka w gruncie niezamarzającym. Musi to skutkować tym, że po zimie pojawią się pęknięcia i nieszczelności wzdłuż linii rozgraniczających kolory: seledyn-zieleń lub/i zieleń-ciemnazieleń. Dotyczy to w szczególności gruntów wysadzinowych.
Rozwiązaniem jest zachowanie stałej zbieżności ścian oczka - myślę, że optymalne jest ok. 45 stopni (tu proszę o konsultacje innych użytkowników), i wzmocnione zbrojenie pionowe.
Półki na rośliny wykonuje się poprzez np. wymurowanie po w/w liniach pionowych ścianek i wypełnienie powstałych tak kieszeni substratem/żwirem do nasady roślin lub postawienia koszy."
1. W Twoim przypadku problem dotyczy wystających przejść głębokości 2->40->60->130 cm, zwłaszcza, że jak sam piszesz, kopiesz w glinie, czyli gruncie wysadzinowym.
2. Amatorskie wykonanie siatkobetonu w warunkach podchodzenia wód gruntowych jest moim zdaniem niemożliwe. Jezeli wejdzie Ci woda, a na to się zanosi, jeśli przy 90 cm głębokości zaczyna się ona pojawiać, będziesz chyba musiał odczekać do czasu obniżenia poziomu wód (lato/jesień ???)
3. Na temat możliwych do zastosowania technologii, a co za tym idzie ilości warstw i finalnej grubości skorupy, napisano wcześniej na forum wszystko. Radzę poszukać.
Bolek napisał:
"Ważną sprawą jest aby zbrojenie nie wystawało z betonu ( ani pod spodem ani z wierzchu ), tak że musisz to robić z wyczuciem"
Jest to wskazówka istotna, a jej rygorystyczne przestrzeganie ma kluczowe znaczenie dla trwałości skorupy. Nawet, jeśli zbrojenie nie będzie wystawać, ale będzie przykryte zbyt cienką warstwą betonu, dojdzie do jego korozji. Stara szkoła betonowania mówi, że zbrojenie powinno być otulone warstwą betonu o grubości minimalnej 3 cm. W przypadku oczka z siatkobetonu wydaje się to trochę za dużo, ale nie warto chyba ryzykować całej "fury roboty" dla zaoszczędzenia trochę żwiru z cementem.
Patrząc na zdjęcie wykopu to ścianki są zbyt strome - powinien to być łagodny spadek.
Podpisuję się pod tym co pisze zbylan. Minimalna otulina to grubość zbrojeniowego pręta, który otulamy. Oczywiście nigdy nie uda Ci się zrobić równej warstwy, więc raz będzie grubsza a raz cieńsza -oby tylko nie za cienka.
_________________ pozdrawiam arek
---------------------
oczko wodne żaden problem
PORADNIKPORTALSKLEP
U mnie bylo to samo jak powiekszalem oczko, najglebsze miejsce wyszlo mi na 1m, chcialem zrobic conajmniej 1,20 ale nie dalo rady bo byla sama glina i woda zaczela wybijac... Ale u mnie 1m wystarczy bo w ta zime przezimowaly prawie wszystkie ryby, padl tylko jeden karas i koi, lod mial grubosc najwiecej 20cm.
Ja bym to zrobił kosztem tej półki oznaczonej ok 2 cm i tak do niczego się nie przyda. W zatoczkach dałbym dwie półki na głębokości około 30 cm, kolejne dwie na 60 cm i strefę głęboką na środku.
_________________ pozdrawiam arek
---------------------
oczko wodne żaden problem
PORADNIKPORTALSKLEP
Rozumiem że należało by na tej półce "ok2 cm" przerobić nachylenie na ok. 45 stopni tak?
Tak. A co do półek - czytaj wyżej
Co do głębokości:
Dodatkowe ok. 50 cm głębokości oczka (dołek) możesz w gruncie podmokłym uzyskać zatapiając od poziomu wód gruntowych żeliwna wannę (np.ze złomu). Ja dodatkowo z tej wanny wypuściłem poza oczko rurę kanalizacyjną fi 50, którą póżniej mozna w różny sposób wykorzystać, np. do odmulania.
Przemyślałem to i dziękuję za rade jednak wraz znią pojawia się kolejna komplikacja ,a mianowicie brzeg (wysokość około 30cm).
Przekrój ten przedstawia oczko w pewnym miejscu które mnie najbardziej martwi.
Niebieska bryła przedstawia aktualny kształt wykopu.
Zielona kreska przedstwia sugrowany wygląd ,a czerwona proponowany przezemnie.
W moim rozwiązaniu dałem mały próg by można było na nim ustawić coś co zasłoni beton nad wodą jednak jest to kosztem konta nachylenia. Dzięki za wszystkie wasze pomocne odpowiedzi jesteście świetni !
Advertisement ..:: Sponsor ::..
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25.01.2007
Posty: 4134
Skąd: USA
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum