wyposażenie do oczka wodnego rośliny wodne pokarmy dla ryb preparaty i lekarstwa i dla ryb lampy uv, filtry, pompy




Strona Główna Oczko wodne - forum
Forum miłośników oczek wodnych.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: iwosek
2008-03-02, 01:02
Pianka poliuretanowa jako uszczelniacz
Autor Wiadomość
judym 
Entuzjasta


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 13 Cze 2007
Posty: 681
Skąd: Białe Błota
Wysłany: 2008-03-07, 12:45   

W OBI zobaczyłem zaprawę o nazwie "Aquaszczel",pisze że światło-mrozo-wodoodporna.Jest w przystępnej cenie.Może już ktoś to cudo stosował,co o niej sądzicie?
 
 
 
Bajbas
[Usunięty]

Wysłany: 2008-03-08, 19:05   

Adalbert napisał/a:
układanie kaskady na folii..

to po grzyba to uszczelniać. Wyłóż folię za rant oczka i co się przeleje to i tak spłynie.
:piwko: Bajbas
 
 
jakja 
Entuzjasta
Na razie bez oczka



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 09 Wrz 2006
Posty: 772
Skąd: Poznań
Wysłany: 2008-03-08, 22:07   

[quote="Adalbert"]
Bajbas napisał/a:

Ponadto w trakcie kopania dziury zamierzam jednocześnie usypywać pagórek, który będzie jednocześnie skalniakiem i podstawą kaskady. Tak więc muszę kolejno usypywać warstwy ziemi, ubijać ją i budować z tyłu murek oporowy z kamieni zachowując jednocześnie z przodu ogólny zarys tej "katarakty" . Ułożyć kamień, wypoziomować i ustabilizować klinami-kamieniami i bziut kleksa pianką od niewidocznej strony. Co wy na to? :?

Ja swoją kaskadę budowałem na folii z zastosowaniem zaprawy betonowej (bez wapna!) Zobacz jak to wyglądało Moje oczko
_________________
Pozdrawiam - Jacek
 
 
 
Adalbert 
Oczkomaniak



Pomógł: 60 razy
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2645
Skąd: Oleśnica
Wysłany: 2008-03-10, 05:58   

Bajbas napisał/a:
co się przeleje to i tak spłynie

To wszystko prawda ale nie chciał bym żeby woda zniknęła mi między kamieniami lub pod nimi i pokazała się dopiero przy wlocie do oczka.
Wojtek.
_________________
Pozdro! Wojtek

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
http://forum.oczkowodne.n...der=asc&start=0
 
 
barba50 
Bywalec


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 30 Lis 2007
Posty: 254
Skąd: Warszawa/Czarnów
Wysłany: 2008-03-10, 22:07   

Moim zdaniem podstawowym problemem przy budowie kaskady jest stabilność podłoża - z reguły pagórek jest świeżo usypany,a grunt stabilizuje się miesiącami, zresztą nawet po długim czasie zawsze będzie tendencja do "rozpełzania się" pagórka,naturalne ubytki humusu itp. Czy wobec tego nie lepiej strumień kaskady wykonać z folii, ew. przynajmniej zrobić podkład uszczelniający z folii? Bo chyba bez folii "sztywny" strumień kaskady musiałby mieć jakiś stelaż?
Co do pianki PU, to nie jest ot tak : psik i gotowe. Po "psiku" elementy muszą być ponad godzinę
ustabilizowane,by się nie przesunęły, przed piankowaniem powinny być czyste (mogą być
wilgotne,ale nie mokre) aby pianka nie połączyła się np.tylko z piaskiem pokrywającym kamień, przy przerwach w piankowaniu powyżej kilkunastu minut podajnik pianki powinien być
oczyszczony rozpuszczalnikiem, każde nieostrożne dotknięcie pianki też powoduje konieczność użycia rozpuszczalnika. Producenci pianek nakazują pokrycie pianki warstwą izolującą piankę od powierza (malowanie). Z moich obserwacji - pianka zaschnięta z naturalnym "naskórkiem" trzyma się nieźle, ale po przecięciu wietrzeje b.szybko. Połączyć kamienie -może, ale wykonanie ładnego,szczelnego strumienia z kamieni łączonych pianką - abstrakcja. Pianka jest pomocnym materiałem, ale moim zdaniem nie do budowy szczelnego strumienia.Chyba dużo łatwiej (nawet całkowitemu amatorowi) wykonać to z użyciem zaprawy cementowej (lub inną techniką). Wkrótce będę lepił oko - planuję użyć pianki PU do wykonania kołków kotwiących siatkę R i drut - sam jestem ciekaw efektu.
Pozdrawiam. Tomek.
_________________
Pozdrawiam . Tomek
 
 
 
Adalbert 
Oczkomaniak



Pomógł: 60 razy
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2645
Skąd: Oleśnica
Wysłany: 2008-03-11, 05:51   

Na tak rzeczowe argumenty osoby mającej pojęcie mogę odpowiedzieć tylko - dzięki! :pa: Chyba będę musiał przejść krótki kurs murowania metodami tradycyjnymi.
Wojtek
 
 
Bajbas
[Usunięty]

Wysłany: 2008-03-11, 20:51   

barba50 napisał/a:
Moim zdaniem podstawowym problemem przy budowie kaskady jest stabilność podłoża

owszem, dlatego ja sobie zazbroiłem spód kaskady, potem na to kamień, jak się pochyla to w całości.
Adalbert napisał/a:
hyba będę musiał przejść krótki kurs murowania metodami tradycyjnymi.
człowieku nie ma nic prostszego! jak nie musisz trzymać pionu i poziomu to nic tylko murować :P
:piwko: Bajbas
 
 
judym 
Entuzjasta


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 13 Cze 2007
Posty: 681
Skąd: Białe Błota
Wysłany: 2008-03-11, 22:02   

Pionu to rzeczywiście nie trzeba trzymac,ale poziom to raczej trzeba.Inaczej to woda będzie spływac jedną stroną,a nie po całym korycie.
 
 
 
Pawel Woynowski 
Moderator



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 28 Sty 2006
Posty: 1436
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-03-11, 22:07   

Adalbert Może i ja dorzucę swoje trzy grosze. To moje opracowanie na temat budowy skalniaka z kaskadą, na innym forum. Tutaj zebrane z kilku wątków. (Uwaga długie ;) )

Jaki materiał skalny będzie dominował na skalniaku? To ważne, nie wszystkie rośliny lubią np skały wapienne. Kamienie powinny być kanciaste (łamane) lepiej się układają i wyglądają bardziej naturalnie, szczególnie na alpinariach. Natomiast dla roślin wapieniolubnych, bardzo dobre są tufy wapienne. Mają ciekawą i oryginalną strukturę i można je stosować jako samodzielne elementy dekoracyjne na skalniaku obsadzone małymi roślinkami. Mają jeden mankament, są drogie. Można też wykorzystać, tańszą, twardą skalę wapienną.

Musisz się też zastanowić, jakie rośliny chciałbyś tam widzieć. Czy to mają być typowe rośliny skalne, czy wymieszane np. z miniaturowymi płożącymi iglakami. Chodzi o to, aby te rośliny miały odpowiednie warunki glebowe.
Podłoże powinno być przepuszczalne i dość sypkie, rośliny skalne nie lubią zastoin wody w podłożu. Najlepszym podłożem jest substrat złożony z ziemi ogrodniczej, odłamków skalnych (bardzo dobry jest grys wapienny 0 - 8 mm), i kompostu (lub ziemi do pikowania) w stosunku 3: 2:1, podłoże powinno wykazywać wartość pH pomiędzy 6,5 a 8,0 (wartość od obojętnej do zasadowej)

Dla roślin, które wymagają podłoża kwaśnego stosuje się domieszki ziemi ogrodniczej, torfu, piasku kwarcowego i kompostu z igliwia (lub kwaśnego torfu (pH 3,5 do 4,5) w stosunku 2:2:1:1, pH podłoża powinno wynosić od 4,5 do 5,5.

Dla roślin lubiących podłoże wapienne jako domieszkę do podłoża można zastosować delikatny wapienny miał o ziarnach grubości do 8 mm, ewentualnie można go zastąpić zasadowym piaskiem lub żwirem. Po nałożeni odpowiedniego substratu i wypełnieniu nim przestrzeni między kamieniami powinno się go lekko wymieszać (najlepiej motyką) i uklepać z macierzystym podłożem.

Bardzo dobrym i uniwersalnym podłożem, jest mieszanka ziemi ogrodniczej z próchnicą i grysem dolomitowym lub wapiennym (średnica ziaren od 0 do 8 mm). Mieszasz składniki w stosunku 3:2:1.

Po przygotowaniu odpowiedniego podłoża w zależności od wymagań glebowych roślin, to trzeba sobie wcześniej zaplanować gdzie mają rosnąć i jakie rośliny, najlepiej to rozrysować, powinno się dać warstwę pokrywającą, jako warstwę ochronną przed wypłukiwaniem podłoża oraz chroniącą przed nadmiernym wysychaniem, co pozwoli zachować swoisty mikroklimat ogrodu skalnego. Dzięki takiemu zabiegowi rzadziej będzie dochodzić do kiełkowania roznoszonych przez wiatr nasion chwastów, w takiej "ściółce" nie znajdują one odpowiedniej ilości substancji odżywczych i obumierają.

Skład chemiczny takiej "ściółki" powinien również odpowiadać wymaganiom roślin. Dla roślin lubiących podłoże wapienne, odpowiedni będzie żwir lub tłuczeń wapienny o grubości ziaren 2 - 16 mm (najlepszy był by żwir pumeksowy, w takiej ziarnistości w jakiej jest w sprzedaży, lecz jest stosunkowo drogi). Kolor warstwy osłaniającej powinien komponować się z zabarwieniem zastosowanych kamieni. W ogrodzie urządzonym ciemnymi kamieniami np. ciemnym wapieniem, dobrze będzie się komponował żwir bazaltowy lub diabazowy, takie żwiry używam się do budowy dróg asfaltowych.

Dla roślin kwasolubnych idealną warstwą okrywającą będzie tłuczeń zawierający kwarc.
Grubość warstwy okrywającej zależy od wielkości i szybkości rozrastania się roślin, które chcemy posadzić. Dla roślin małych tworzących kobierce oraz dla karłowatych bylin wystarczy warstwa grubości od 1 do 2,5 cm., Jeśli po posadzeniu i nasypaniu warstwy okrywowej zamierzamy sadzić jeszcze jakieś rośliny, to warstwę okrywową delikatnie odsuwamy na bok i sadzimy roślinę, po posadzeniu układamy ponownie żwir wokół rośliny lekko go uklepując, podczas podlewania czy deszczu warstwa ta szybko połączy się z podłożem.

Większości roślin skalnych pasuje nie za bogata w składniki odżywcze gleba, inaczej będą rosły nadmiernie i stracą swój naturalny pokrój (rojniki, rozchodniki), są i takie które lubią podłoże kwaśne (wrzosy, wrzośce, dzwonek alpejski Campanula alpina i inne.), lub wapienne (skrzydlinka Aethionema oppositifolium, Alyssium, Aubrieta, Linaria alpina i inne).

Mając już przygotowane odpowiednie podłoże, bierzemy się za budowę skalniaka.

Moimi skałami nr 1 na skalniak są: Serpentynit, Gnejs i lupki Serycytowe, te ostatnie na murki, kaskady i warstwowo ułożone na skalniaku jako imitacja warstw skalnych przebiegających przez zbocze tzw. wychodne. Między warstwami sadzi się rośliny typowo skalne. Te materiały są odporne na wypłukiwane przez wodę.
Innym skałami, które śmiało mogę polecić są Amfibolit, Diabaz, Lupek Filitowy na ścieżki. A przede wszystkim twarde skały Wapienne. Większość roślin skalnych lubi podłoże zasadowe ideałem jest Tuf wapienny, lecz jest on w zasadzie nie dostępny w Polsce, a jak już jest, to diablo drogi.

Skalniak powinien mieć wystawę południowo wschodnią, rośliny skalne, w większości lubią słońce. W miejscu wytyczonym, np. wężem ogrodniczym ułożonym wg. wymyślonego przez Ciebie kształtu skalniaka, tam gdzie ma on powstać, wybierz podłoże na głębokość ok 30 cm.

W to miejsce, nasypiesz np. gruz budowlany lub grubszy żwir (średnica ziaren 3 do 10 cm), jako drenaż, rośliny skalne nie tolerują zastoin wody na skalniaku,
Całą powierzchnię gruzu przykrywasz włókniną lub odwróconą darnią (zapobiegnie to wypłukiwaniu podłoża w drenaż)
Na tym drenażu, ukształtuj górkę z przygotowanego wcześniej podłoża. Oczywiście wg. swoich pomysłów, pamiętając aby większa cześć powierzchni miała wystawę południowo wschodnią.

Po ukształtowaniu górki, układasz kamienie, tam gdzie Ci wyobraźnia podpowiada. Mogą to być mniejsze, średniej wielkości i dwa trzy większe "kamyczki". To zależy od wielkości skalniaka,. Rób tak, aby skalniak wyglądał proporcjonalnie. Kamienie mogą, ale nie muszą stykać się ze sobą. Można z nich robić gniazda dla roślin układając i wkopując do 1/3 kilka kamieni, które utworzą "kieszeń", na podłoże i roślinki. Wszystko zależy od Twojej inwencji. Pamiętaj, że średnie i większe kamienie wkopuje się 1/3 w podłoże, tak jakby "wychodziły" z podłoża. Będą bardziej stabilne, a co najważniejsze, że będą wyglądały bardziej naturalnie.

Jeszcze jedno, bardzo ważne. Przy usypywaniu poszczególnych warstw podłoża na skalniak (górki), polewaj każdą wysypana warstwę, obficie wodą. Chodzi o to, aby podłoże obsiadło, zagęściło się i stało się stabilne. Nie będzie potem problemu, po ułożeniu kamieni, z obsiadaniem całej górki.

Chcąc mieć na skalniaku kaskadę, formujemy w nasypanej przez nas górce, stopnie (koryto kaskady) na których po położeniu folii izolacyjnej z PVC, będziemy układali poszczególne kamienie samej kaskady.
Wcześniej pod zarysem przyszłej kaskady, utwardzamy warstwę drenażu suchą zaprawą cementową, tak aby utworzyć coś w rodzaju 20 cm grubości fundamentu, zapobiegnie to późniejszemu osadzaniu się kaskady pod ciężarem kamieni.
Pod folię, powinno się dać warstwę izolacyjną z włókniny lub np. grubej folii budowlanej. Tak samo izolujemy folię z wierzchu, przed ewentualnym uszkodzeniem przy układaniu i murowaniu kaskady.

Teraz pozostało już sadzenie, ....sadzenie i jeszcze raz ....sadzenie.

Dobrze wygląda, jak po posadzeniu roślin obsypie się całość podłoża, grysem z drobnymi kamieniami (najlepiej grysem i kamykami, z takiego materiału z jakiego zrobiony jest skalniak). Zapobiega to wysychaniu podłoża wystawionego, bądź co bądź, na słonce i zmniejszy ilość wyrastających chwastów, a w szczególności, skalniak nabiera naturalnego wyglądu fragmentu górskiego zbocza, pokrytego rumoszem skalnym.
Gdy chcesz dosadzić roślinki, odgarniasz warstwę grysu, sadzisz roślinkę i ponownie pokrywasz odgarniętym grysem.

TUTAJ masz przykład takiego formowania skalniaka. Budowałem go u znajomej, w maju ub. roku. Jest to co prawda, budowa skalniaka (35 m²) z kaskadą i malutkim oczkiem, a w zasadzie dolnym zbiornikiem, lecz widać wyraźnie kształtowanie samego skalniaka i kaskady, elementy składowe, a następnie nasadzenia.

Koszt budowy (materiałów) zamknął się w kwocie ok 2500.00 zł
Powiesz pewnie że to drogo, owszem ale...

Po pierwsze, skalniak to inwestycja na lata, nie na jeden sezon, dlatego powinna być zrobiona solidnie i nie na łapu capu. Dobrze wykonany skalniak zaczyna zachwycać dopiero po kilku latach od pierwszych nasadzeń i czym starszy tym ładniejszy.

Po drugie, nie powinno się go wykonywać z byle jakiego materiału skalanego. Nie każdy materiał nadaje się do tego celu np. granit (kamień polny) nie lubi kwaśnego podłoża, piaskowiec nie nadaje się na kaskady wodne, łatwo wchłania wodę i łatwo kruszeje w zimie.

Po trzecie aby uzyskać TAKIE efekty trzeba niestety zainwestować.

Jeśli interesuje Cię sprawa roślin typowo skalnych, to daj znać, a podrzucę Ci nazwy roślin , np. dobrze rosnących w szczelinach skalnych, murkach i między kamieniami.
_________________
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
 
 
judym 
Entuzjasta


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 13 Cze 2007
Posty: 681
Skąd: Białe Błota
Wysłany: 2008-03-11, 22:19   

Witaj Paweł.To się nazywa kompleksowe wyjaśnienie sprawy :brawo:
 
 
 
Adalbert 
Oczkomaniak



Pomógł: 60 razy
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2645
Skąd: Oleśnica
Wysłany: 2008-03-12, 18:47   

Dzięki Profesorze! :brawo: Ten wykład z pokazem slajdów otworzył mi oczy na parę spraw o których jeszcze nie pomyślałem. :-o Również zamierzam zrobić dwupoziomowe oczko połączone kaskadą z tym, że na górny zbiornik chcę wykorzystać stare oczko plastikowe ( w skrócie "micha") mniej więcej tej wielkości co na zdjęciach. W nim chcę urządzić małe bagienko i zasilić je słabą pompą aby woda powoli przesączała się przez roślinki. Następnie będzie wypływać na pierwszy stopień kaskady gdzie będzie zasilana z drugiej pompy dla spotęgowania efektu. Mała pompa chodziła by non stop a większa włączana by była dla wiwatu. Czy pomysł z górnym zbiornikiem jest do przyjęcia i jak go zagospodarować.
Pozdrawiam Wojtek.
P.S. Na jakim programie robisz te szkice, które zamieszczasz na forum?
_________________
Pozdro! Wojtek

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
http://forum.oczkowodne.n...der=asc&start=0
 
 
Pawel Woynowski 
Moderator



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 28 Sty 2006
Posty: 1436
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-03-12, 21:59   

Adalbert napisał/a:
Czy pomysł z górnym zbiornikiem jest do przyjęcia i jak go zagospodarować.

Byłby, gdybyś miał możliwość terenową do stworzenia, między nimi, kilkumetrowego strumienia, jakoś nie widzę na szczycie kaskady zbiornika obsadzonego wysokimi roślinami strefy bagiennej, (kosaciec, tatarak, czy oczeret jeziorny), nie pasuje mi to kompozycyjnie, będzie to wyglądać jak skalniak "zaczesany na jeża"
Cytat:
P.S. Na jakim programie robisz te szkice, które zamieszczasz na forum?

W "CorelDRAW 9"
_________________
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
 
 
Adalbert 
Oczkomaniak



Pomógł: 60 razy
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2645
Skąd: Oleśnica
Wysłany: 2008-03-13, 04:56   

Paweł napisał/a:
będzie to wyglądać jak skalniak "zaczesany na jeża"

Idealne porównanie. :good:
Też mi jakoś nie pasuje ale szkoda mi wywalić michę na złom (jest jednak doskonałym szalunkiem pod mini bagienko) a nie za bardzo mam miejsce na ustawienie jej na poziomie lustra wody oczka.Żona nawsadzała badyli,których nie wolno mi ruszyć i tak kombinuję jak to co chciałbym mieć upchać na dostępnym skrawku ziemi. Może dziś uda mi się zrobić jakieś fotki terenu i wrzucić je na forum. Może tak uda się uzyskać jakiś konsensus przy pomocy oczkomaniaków bo tymczasem ja kombinuję, posiłkując się materiałem ludzi po przejściach z oczkiem, a żona się wścieka, że jeszcze nie zacząłem kopać. Nie pomaga tłumaczenie, że to nie jest tak jak z meblami - jak się nie podoba ustawienie to można przestawić.
Nie chciałbym czegoś spaprać a mętlik w głowię coraz większy. :-(
Pozdrawiam
Wojtek
_________________
Pozdro! Wojtek

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
http://forum.oczkowodne.n...der=asc&start=0
 
 
Pawel Woynowski 
Moderator



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 28 Sty 2006
Posty: 1436
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-03-13, 09:50   

Adalbert napisał/a:
Może dziś uda mi się zrobić jakieś fotki terenu i wrzucić je na forum.

Bardzo dobry pomysł.
Cytat:
Nie chciałbym czegoś spaprać a mętlik w głowię coraz większy. :-(
Pozdrawiam
Wojtek

To pierwsze objawy bardzo zaraźliwej choroby na którą zapadają wszyscy oczkomanianiacy, nazywa się Aquenus Aquaticus, jeśli dobrze odczytałem z diagnozy lekarza, jak sam na nią zachorowałem kilkanaście lat temu, wiesz jak piszą lekarze. ;)

Jak podeślesz fotki to coś wymyślimy, tylko mnie nie będzie na forum przez najbliższe 10 dni.
_________________
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
 
 
barba50 
Bywalec


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 30 Lis 2007
Posty: 254
Skąd: Warszawa/Czarnów
Wysłany: 2008-03-13, 11:33   

Witaj Pawle !
Czy po usunięciu humusu pod kaskadę trzeba bezwarunkowo stosować gruzowo-kamienny
drenaż (i geowłókninę), nawet gdy pod humusem będzie dobrze przepuszczający piach ?
Jeśli nie, to wystarczyła by tylko płyta stabilizująca pod kaskadą. Pod kaskadę może lepiej
usypać podłoże z samego piasku, który będzie być może mniej osiadał niż żyzna gleba ?
Czy też w całym pagórku powinno być maksymalnie dużo składnika żyznego ?
_________________
Pozdrawiam . Tomek
 
 
 
Advertisement
..:: Sponsor ::..




Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25.01.2007
Posty: 4134
Skąd: USA





Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

oczko wodne - poradnik praktyczny