wyposażenie do oczka wodnego rośliny wodne pokarmy dla ryb preparaty i lekarstwa i dla ryb lampy uv, filtry, pompy




Strona Główna Oczko wodne - forum
Forum miłośników oczek wodnych.

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
Oczko z EPDM
Autor Wiadomość
Pawel Woynowski 
Moderator



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 28 Sty 2006
Posty: 1436
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-07-16, 19:38   

DJ, czy ja dobrze rozumuję. To znaczy, że palisada utrzymuje folię nad wodą. Załączam rysunek, czy to tak właśnie ma wyglądać. Oczywiście jest to jedna z ekstremalnych opcji dla palisady. Poza tym zastanawiam się nad kapilarnymi ubytkami(podsączanie się) wody, między wewnętrzną (w stosunku do oczka) palisadą, a folią.
Inną sprawą jest wytrzymałość palisady, wbitej w ziemię.
U mnie, ogrodzenie ogródka, zrobione z tego samego materiału (drewno, pełne wałki, fi 50 mm, zabezpieczane miedzianem, ciśnieniowo), wytrzymuje góra 3 lata (panele ogrodzenia). Natomiast paliki, wbite w ziemię (fi 100 mm), do których mocowane są te panele, wytrzymują góra 2 lata. Butwieją w ziemi. Chyba że palisada wykonana jest z drewna dębowego, te w wodzie twardnieje.

_________________
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
 
 
DJ 
Początkujący



Dołączył: 04 Cze 2007
Posty: 42
Skąd: Duszą z Kraśnika
Wysłany: 2007-07-20, 11:20   

Paweł, Twój rysunek bardzo dobrze obrazuje sposób wykonania wykończenia brzegów oczka. Są tylko drobne szczegóły, na które zwrócę uwagę. Z Twojego rysunku wynika, jakby palisada mogła być stosowana do wykończenia głębokich i stromych brzegów. To byłoby według mnie zbyt ryzykowne ponieważ kołki musiałyby być bardzo długie - przynajmniej 15 cm wbite w ziemię + głebokość wody, która z rysunku może mieć jakieś 20-30 cm + około 10-15 wystawać nad lustro wody. To razem 45-60 cm, więc za dużo i mogłoby dojść do ich złamania i obwalenia ziemi do oczka. Kiedy wymyślałem ten sposób wykończenia, od razu zakładałem wykonanie go w miejscach, gdzie przy brzegu woda będzie mieć nie więcej niż 10 cm głebokości. Dokładnie ja mam zrobione tak, jak na Twoim rysunku tyle, że strefa przybrzeżna ma głębokość 5-10 cm i długość 10-20 cm. Czyli innymi słowy tuż przy płotku jest półka, zrobiona specjalnie w trakcie budowy oczka. Kołek od strony wody moczy się w niej na kilka centymetrów (czasem, jak jest mniej wody, nie moczy się wcale) a od strony ziemi kołek ma długość chyba 25 lub 30 cm (15-20 cm wbite, 10 cm wystaje). Ta konstrukcja ma 3 lata i na razie nie widać oznak butwienia. Przy czym kołek wbity w ziemię (ten zewnętrzny) jest impregnowany. Przy okazji - ta półka tuż przy brzegu została wyłożona niedużymi kamieniami (średnica 3 - 8 cm), brzeg w wodzie obsadzony roślinami. Od kiedy w oczku zagościły żaby stało się to ich ulubione miejsce. Jeśli chodzi o podsiąkanie kapilarne to nie obserwuję tego zjawiska. Kołek po stronie zewnętrznej oczka nie jest mokry. Kołki łączyłem ze sobą co pewien odstęp, nie "każdy z każdym" (są one fabrycznbie łączone w płotek ocynkoanym drutem), więc wykładzina, wraz z matą ochronną przeciw psim pazurom, jest pomiędzy kołkami w zasadzie luźna. Zresztą w tym całym pomyśle chodzi nie tyle o mocne trzymanie wykładziny (folii), bo nie działają na nią praktyczne żadne siły. Bardziej chodzi o trzymanie jej "na sztorc", by woda nie wyciekała z oczka i zamaskowanie jej brzegów w jakiś możliwie estetyczny sposób.
Kilka szczegółow widać na zdjęciu.

_________________
Pozdrawiam
---------------------------------------------------
"Nie o to chodzi, by złapać króliczka, ale by gonić go!
 
 
Pawel Woynowski 
Moderator



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 28 Sty 2006
Posty: 1436
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-07-20, 17:43   

Rysunek poprawiłem. Czy teraz jest prawidłowo, to o czym mówiłeś. Na tym pierwszym, nie przejmowałem się zbytnio proporcjami, chodziło mi o pokazanie zasady.
_________________
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
 
 
DJ 
Początkujący



Dołączył: 04 Cze 2007
Posty: 42
Skąd: Duszą z Kraśnika
Wysłany: 2007-07-28, 09:59   

Tak, to jest to. Oczywiście , jak mówisz proporcje mogą być dowolne. Półka szersza lub węższa, zalana wodą (5-8 cm) lub zupełnie sucha, odsadzona roślinami lub wysypana kamieniem lub żwirem. Krótko mówiąc inwencja mile widziana.
Dzięki za rysunkową pomoc w opisie rozwiązania.
_________________
Pozdrawiam
---------------------------------------------------
"Nie o to chodzi, by złapać króliczka, ale by gonić go!
 
 
Gosia@ 
Bywalec



Pomogła: 1 raz
Dołączyła: 02 Maj 2006
Posty: 243
Skąd: Szczecin/
Wysłany: 2008-02-10, 18:50   

DJ napisał/a:
Cena jaką podałem była obowiązująca w roku 2003. Wtedy był to materiał znacznie mniej znany. Z ciekawości zajrzałem na stronę producenta. Dzisiaj to zupełnie inna bajka. Jest na stronie cennik. Przy obecnej cenie nie zastanawiałbym się ani minuty nad rodzajem materiału do wyłożenia oczka.
Zajrzyjcie sami, jest kilka opisów i zdjęć.
http://www.trelleborg.com...=html&pageID=58

Pozdrawiam
A, powiedz kładłeś pod spód geowłókninę?watę szklaną?czy to materiał odporny na przegryzienie kreta?owiedz, ile litrów ma Twoje oczko?I kto Ci taki ładny wykop zrobił :brawo: super wyprofilowane półki. Masz więcej zdjęć?Lama ze mnie, doczytałam ze kładłeś geowłókninę
 
 
DJ 
Początkujący



Dołączył: 04 Cze 2007
Posty: 42
Skąd: Duszą z Kraśnika
Wysłany: 2008-04-01, 14:19   

Przepraszam Gosia@ za długie milczenie, ale w zimie jakoś tak zapomina się o oczku :)
Widzę, że dotarłas do galerii zdjęć oczek więc pewnie doczytałaś wszystko, co Cie interesowało. Dzięki.
_________________
Pozdrawiam
---------------------------------------------------
"Nie o to chodzi, by złapać króliczka, ale by gonić go!
 
 
Gosia@ 
Bywalec



Pomogła: 1 raz
Dołączyła: 02 Maj 2006
Posty: 243
Skąd: Szczecin/
Wysłany: 2008-04-01, 23:16   

DJ napisał/a:
Przepraszam Gosia@ za długie milczenie, ale w zimie jakoś tak zapomina się o oczku :)
Widzę, że dotarłas do galerii zdjęć oczek więc pewnie doczytałaś wszystko, co Cie interesowało. Dzięki.
tak, gratuluje :brawo: ja za swoje tez niedługo sie zabieram
 
 
Grześ 
Nowy


Dołączył: 31 Gru 2007
Posty: 8
Skąd: Bojszów/k.Gliwic
Wysłany: 2008-04-17, 20:40   

czy ktos slyszal o klejeniu epdmu? na budowach uzywa sie tego materialu jako izolacji przeciw wilgoci i kawalki epdmu sa wlasnie sklejane - podobno trzyma :) Uzywa sie specjalnego kleju, wiaderko(nie wiem jaka objetosc) kosztuje ok. 150 zl. Planuje budowe oczka wlasnie z epdm i zastanawiam sie czy obejdzie sie bez tej maszyny do zgrzewania i czy to sie sprawdzi w oczku :?
 
 
olenka 
Bywalec



Pomogła: 3 razy
Dołączyła: 11 Sty 2008
Posty: 177
Skąd: pomorskie
Wysłany: 2008-04-17, 22:13   

Grześ napisał/a:
czy ktos slyszal o klejeniu epdmu?

Tak ja słyszałam o klejeniu -tzn.mam oczko zrobione z epdm i zostało sklejone klejem specjalnie do tego przeznaczonym (był w takich tubach jak silikon ).Folia jak na razie sprawdza się w 110% . A co do zgrzewania epdm to nic mi nie wiadomo żeby ktoś tak robił .
_________________
pozdrawiam Ola
 
 
Pawel Woynowski 
Moderator



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 28 Sty 2006
Posty: 1436
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-04-17, 22:18   

Grześ napisał/a:
czy ktos slyszal o klejeniu epdmu? na budowach uzywa sie tego materialu jako izolacji przeciw wilgoci i kawalki epdmu sa wlasnie sklejane - podobno trzyma :) Uzywa sie specjalnego kleju, wiaderko(nie wiem jaka objetosc) kosztuje ok. 150 zl. Planuje budowe oczka wlasnie z epdm i zastanawiam sie czy obejdzie sie bez tej maszyny do zgrzewania i czy to sie sprawdzi w oczku :?


A nie prościej zamówić płachtę na wymiar u producenta. Np TUTAJ. Skontaktuj się z nimi w sprawie ceny takiego arkusza.

A klej nazywa się Oase EPDM FIX+ 290ml i kosztuje ok 95 zł
_________________
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
 
 
Pearl 
Uczestnik


Dołączył: 12 Lip 2007
Posty: 58
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2008-04-18, 00:09   

Paweł napisał/a:
Grześ napisał/a:
czy ktos slyszal o klejeniu epdmu? na budowach uzywa sie tego materialu jako izolacji przeciw wilgoci i kawalki epdmu sa wlasnie sklejane - podobno trzyma :) Uzywa sie specjalnego kleju, wiaderko(nie wiem jaka objetosc) kosztuje ok. 150 zl.


A nie prościej zamówić płachtę na wymiar u producenta. Np TUTAJ. A klej nazywa się Oase EPDM FIX+ 290ml i kosztuje ok 95 zł


Witam po przerwie... ten rok to ma być przełom w moim oczku, tn. zamierzam je... w końcu wykonać ;) Decyduję się na epdm, jest już po 25-27pln więc na moje oczko to parę K na pewno :/ ale trudno - niech i dzieci się cieszą potem, nie tylko tata.
Paweł, czy ten klej (290ml) wystarczy Twoim zdaniem na sklejenie foli wpadajacej do oczka od strony ministrumuka i z drugiej wpadającej od strony kaskady. Byłby to 2 pasy szerokości 2-3m (nie wiem jaki zakład należy zrobić).
Myślałem, że muszę kupować taśmę QuikSeam Tape (Firestone) , a 30,5m w rolce to dla mnie za dużo na pewno. Do tego należy KONIECZNIE kupić jeszcze podkład do czyszczenie foli EPDM - QuikPrime Plus (Firestone) - puszka 3,75l. Ale taki zestaw to 600-700pln... i jeśli, ktoś tak jak ja chce gotową, przestrzenną formę kupić to w takim wypadku zostanie większa część materiału... no bo kto zużyje 30m taśmy?
...także ten Twój klej byłby dla mnie rozwiązaniem niemal zbawiennym...

Z innej beczki... wykonałem już ten megafiltr, o którym się rozpisywałem gdzieś tu na forum. Jest idealny....pomyślcie, około 2m3 wody w samym filtrze! :) W tzw. wolnej chwili dam fotki. Pozdrawiam
 
 
Grześ 
Nowy


Dołączył: 31 Gru 2007
Posty: 8
Skąd: Bojszów/k.Gliwic
Wysłany: 2008-04-20, 12:21   

Paweł napisał/a:
A nie prościej zamówić płachtę na wymiar u producenta.

wlasnie chodzi o to ze mam dostep to taniej epdm tylko ze jest ona w rolkach o szer. 1,5 m. Klej tez bym zalatwil taniej ;) stad moje pytanie
 
 
Pawel Woynowski 
Moderator



Pomógł: 48 razy
Dołączył: 28 Sty 2006
Posty: 1436
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-04-20, 18:33   

Grześ napisał/a:

Klej tez bym zalatwil taniej ;) stad moje pytanie


To chyba nie chodzi o cenę kleju, tylko o jego wytrzymałość i przydatność.
Jest jeszcze jeden klej, to klej cyjanoakrylowy z dodatkiem kauczuku, CA LOXEAL IS 29 – czarny. Wiąże szybciej i jest elastyczny po związaniu. Myślę, że ten będzie lepszy do tego celu, bo ten poprzedni, doczytałem się, służy do uszczelniania folii na styku EPDM lub folia PVC - beton, oraz do stabilizowania EPDM lub folii PVC. Stosowany przy izolacjach wodnych na np. fundamentach budynków, lub pod wylewki posadzkowe.
_________________
Pozdrawiam, Paweł Woynowski
 
 
Pearl 
Uczestnik


Dołączył: 12 Lip 2007
Posty: 58
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 2011-09-25, 23:45   

Witam po długiej przerwie. Obiecałem fotki z budowy, więc załączam... etap decydujący (EPDM) za tydzień. Pierwszy raz załączam zdjęcia, więc może być klapa :?

 
 
JAREK G 
Administrator
Oczko 10m3



Pomógł: 118 razy
Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 5184
Skąd: CZESTOCHOWA
Wysłany: 2011-09-26, 00:32   

Pearl, oczko zapowiada się imponująco :good: . Najlepiej załóż swoją galerię i tam opisuj dalsze prace, bo tak to temat "rozlezie" się po forum i zniknie w otchłani :P
_________________
Pozdrawiam Jarek
Moderator to też człowiek,więc nie utrudniaj mu życia ;)
OCZKO WODNE JARKA G
OGRÓD JARKA
 
 
 
Advertisement
..:: Sponsor ::..




Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25.01.2007
Posty: 4134
Skąd: USA





Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

oczko wodne - poradnik praktyczny