Oczko wodne - forum
Forum miłośników oczek wodnych.

Budujemy oczko wodne - Prośba o pomoc dla laika - pompa adekwatna do fontanny

mdomeracka - 2019-04-29, 18:01
Temat postu: Prośba o pomoc dla laika - pompa adekwatna do fontanny
Cześć,

szukam pompy która pobierze wodę z misy o średnicy 1m i głębokości ok. 15 cm i wężem wyniesie na ok. 2m, tak aby woda swobodnie spływała (nie tryskała) po elementach fontanny zbudowanych wokół węża. Poniżej załączam (dosyć okropny wybaczcie :) rysunek poglądowy.
Przeglądałam już różne pompy, ale jak że jestem kompletnym laikiem nie mam pewności że te 300l/h są odpowiednie dla mnie... więc wszelkie rady będą mile widziane!

Pompę chcę umieścić we wspomnianym zbiorkniku - nie jest on głęboki, więc chyba będę też potrzebować ten specyficzny element który pomaga pompować z płytkich zbiorników? Nie jestem też pewna jak poprowadzić wąż do góry, i czy wystarczy wąż (być może są inne metody?).

https://imgur.com/a/waZSVlUhttps://imgur.com/a/waZSVlU

wolanin - 2019-04-30, 11:22
Temat postu: Re: Prośba o pomoc dla laika - pompa adekwatna do fontanny
Cześć, przede wszystkim musisz wybrać pompę, która ma nominalną wysokość podnoszenia powyżej 2 metrów, np. 2,5 - 3m. Pompa o niższej wysokości podnoszenia po prostu nie wypchnie wody na szczyt kaskady.

Kilka, kilkanaście litrów na minutę powinno być OK.

Uważaj, bo sprzedawcy czasem mylą wysokość podnoszenia pompy z dopuszczalną maksymalną głębokością jej zanurzenia (względy bezpieczeństwa). Na opakowaniu taka informacja wygląda podobnie, a oznacza zupełnie co innego. Warto więc odpytać sprzedawcę, czy np. taka FOTTON FT02 12V DC IP68 zatapialna - faktycznie przy mocy 3,6W jest w stanie wypchnąć wodę na 3 metry w górę licząc od poziomu zwierciadła wody w zbiorniku.

Co co zanurzenia - w zasadzie wystarczyłoby, żeby króciec ssący był pod wodą, ale lepiej, żeby cała pompa była zanurzona - przy 15cm głębokości wystarczy ją położyć na dnie i będzie działać.