Oczko wodne - forum
Forum miłośników oczek wodnych.

Oczko wodne z siatkobetonu. - Grubość ścianki - teoria a praktyka

barba50 - 2007-12-06, 13:53
Temat postu: Grubość ścianki - teoria a praktyka
Witam !
Jestem tu nowy,chociaż od kilku dni czytam Was z zainteresowaniem. "barba" to moja żona,
a ja-Tomek, tylko że u nas jej jest komputer,a mój - szpadel. Podobnie też jak Arek wolę
szpadel od łopaty,chociaż ona (łopata) bardziej polska. Tyle na początek - komputerowcy
podpowiadali mi,że na Forum trzeba zrobić jakiś enter - no to jest. Kłaniam się nisko :pa:
Po kilkunastu latach bycia działki zamierzam zrobić oczko w miejscu pozostawionym na ten cel. Zderzenie z Waszymi siatkobetonami przyspieszyło decyzję. Na terenie ok. 13x8 mb chcę zrobić 2 stawki połączone przewężeniem - łączna pow.ok.27m2. Grunt - pod cienką warstwą humusu jest dość jednorodny piasek drobnoziarnisty (bez żwiru),czasem jakiś kamyk.
1. Czy taki piasek można wykorzystać jako tworzywo do betonu (siatkobetonu) ?
2. Czy Ktoś wykonał skorupę w taki sposób jak to podaje strona główna ? Idzie mi o te
kołki i grubość ścianki. Czy po wbiciu 10 kołasów w 1 m2 wzruszony grunt nie będzie
się osuwał przysypując niższe fragmenty i czy w związku z tym da się utrzymać grubość
ścianki 1,5 - 2 cm? Dodatkowo siatka Rabitza jak ją znam ma skłonności do mierzwienia
się. W praktycznych realizacjach piszecie o ściankach grubszych niż 5 cm. Pozdr. Tomek

Łuki18 - 2007-12-06, 14:08

Mogę powiedzieć tylko żę masz pole do popisu, życzyć powodzonia i kazać czekać na radę wielu doświatczonych "siatkobetoniarzy" :lol:
AurorA - 2007-12-06, 18:28

Ja wykonałem taka skorupę, w niektórych miejscach oczywiście skorupa będzie grubsza. 10 kołków na metr to za dużo - szybko straciłbyś zapał, w oczku Huberta jako kołki wykorzystałem stare rollbordery.

http://oczkowodne.net/strony/siatkobeton.php to czytałeś?

Bajbas - 2007-12-06, 22:05

barba50 napisał/a:
czy w związku z tym da się utrzymać grubość
ścianki 1,5 - 2 cm? Dodatkowo siatka Rabitza jak ją znam ma skłonności do mierzwienia
się.

u mnie jest taka grubość, no może 2-3 (zdarzyło mi się przebijać przez skorupę).
Co do układania, to nie było żadnych problemów. A kołków ani jednego. Oczko o stromych brzegach, grunt piaszczysty.
:piwko: Bajbas

samuraj - 2007-12-07, 09:36

na wstępie chcę zaznaczyć że nie jestem przeciwnikiem siatkobetonu , ale jeśli dopiero rozpoczynasz przygodę z oczkiem to może lepiej rozpocząć od oczka z folii :)
jak czytałeś nasze wypowiedzi praktycznie prawie wszyscy przerabiali swoje oczka juz po pierwszym czy drugim roku , mając oczko z folii wszelkiego rodzaju przeróbki są o wiele łatwiejsze z siatkobetonem to już problem--poprostu uważm że do siatkobetonu trzeba dojrzeć

Bajbas - 2007-12-07, 16:03

samuraj napisał/a:
do siatkobetonu trzeba dojrzeć

brawo Darek :hehe: Teraz tu już mi Paweł nie podskoczy ze swoja folią, bo mu powiem: człowieku do siatkobetonu trzeba dojrzeć ;)
Rzeczywiście siatkobeton wymaga większej roztropności. Natomiast dobudowy są możliwe. To nie tak elastyczny materiał jak folia, ale modyfikacje nie są wykluczone.
Jak jednak budowniczy zabierze się za przemyślenie spraw z wyprzedzeniem to moim zdaniem lepiej jest zrobić raz na wiele lat nie martwiąc się o różne niebezpieczeństwa związane z przebiciem folii. Mąż Barbary chyba do takich należy, skoro zimą (jesienią!) drąży temat budowy.
:piwko: Bajbas

samuraj - 2007-12-08, 12:27

Bajbas napisał/a:
samuraj napisał/a:
do siatkobetonu trzeba dojrzeć

brawo Darek :hehe: Teraz tu już mi Paweł nie podskoczy ze swoja folią, bo mu powiem: człowieku do siatkobetonu trzeba dojrzeć ;)
Rzeczywiście siatkobeton wymaga większej roztropności. Natomiast dobudowy są możliwe. To nie tak elastyczny materiał jak folia, ale modyfikacje nie są wykluczone.
Jak jednak budowniczy zabierze się za przemyślenie spraw z wyprzedzeniem to moim zdaniem lepiej jest zrobić raz na wiele lat nie martwiąc się o różne niebezpieczeństwa związane z przebiciem folii. Mąż Barbary chyba do takich należy, skoro zimą (jesienią!) drąży temat budowy.
:piwko: Bajbas


oczywiście żebyśmy się dobrze zrozumieli , chodziło mi o dojrzałość nie wiekową czy emocjonalną tylko dojrzałośc w sęsie wszelkich przemyśleń odnośnie kształtu , wielkości , ilości półek w oczku itp. :) :piwko:

barba50 - 2007-12-08, 19:32

Witam! Dzięki wszystkim za zainteresowanie . Co do kołków to sądzę , że nie da się na nich sztywno naciągnąć siatki R – siatkę i tak trzeba będzie podciągać do góry w trakcie betonowania . Kołki pewnie ustabilizują zbrojenie , zwłaszcza poza płaszczyznami . Chyba
większość Waszych siatkobetonów kołków nie widziała.
Poradźcie coś odnośnie piasku drobnoziarnistego – pokazałem go kiedyś murarzowi – powiedział , że woli wiślany . Wolałbym nie zwozić dodatkowego kubika piachu , ale
spartolić roboty też nie chcę.
Pozdrawiam i czytam . Tomek.

AurorA - 2007-12-08, 23:04

jeśli piasek nie jest mulisty (frakcje ilaste i gliniaste) to się nadaje. W trakcie betonowania siatkę oczywiście trzeba podrywać z nad podłoża, ale bez kołków nie dałbym rady tego zrobić.
castleman - 2007-12-09, 13:46

barba50 napisał/a:
Co do kołków to sądzę , że nie da się na nich sztywno naciągnąć siatki R – siatkę i tak trzeba będzie podciągać do góry w trakcie betonowania .

Z tym się zgadzam. Trzeba poprawiać siatkę w trakcie betonowania.
W moim przypadku było tak, że najpierw wbiłem wszystkie kołki, nałożyłem siatkę i niestety musiałem po niej chodzić i w efekcie wygięła się dotykając ziemi.
Ufff to była harówa ;)

barba50 - 2007-12-09, 22:54

Arek - nie wiem czy na pewno nie jest mulisty - nie widać w nim wprawdzie żadnych substancji
organicznych, gliny chyba też nie, bo się nic nie ciągnie, ale jak jest mokry, to kulkę można
z niego ulepić. Jak poznać frakcję ilastą ? Często słyszałem,ale nigdy tego nie rozpracowałem.

Castleman - wczoraj prześledziłem całą historię Twego oczka - jest naprawdę zajmująca
i budująca. Gratuluję osiągnięć - super. Chyba jedyne zdjęcie dołu okołkowanego to Twoje.
Ile ca było tych kołków /mb, m2 i jakie i czy masz jakieś specjalne uwagi do tego tematu?

AurorA - 2007-12-09, 23:43

frakcja gliniasta i ilasta to najdrobniejsze pyłki
zobaczysz je po rozbełtaniu tego piasku w wodzie np. w słoiku

mam sporo fotek z kołkowania, jak znajdę czas to gdzieś na forum je umieszczę

castleman - 2007-12-10, 08:35

Dzięki :)
Kołki nie były idealne, i myślę że nie muszą być - ja wykorzystałem deseczki z likwidowanej boazerii, przycięte na odpowiednią długość. ;)
Dobierałem ilość kołków "na oko" dlatego niestety nie potrafię Ci powiedzieć dokładnie ile ich było /mb, m2. Starałem się je wbijać co 15-20 cm.

Bajbas - 2007-12-11, 15:36

castleman napisał/a:
Kołki nie były idealne,

zajrzałem do Twojej galerii by nie było nieporozumień. Wasze kołki są pod drut. U mnie zero drutu oprócz wieńca. I zero kołków. Uważam, że zamiast się pieprzyć z kołkami i drutem dać więcej siatki i sprawa z głowy. Ja mam trzy warstwy bez drutu i kołków i jest idealnie :)
Bajbas

barba50 - 2007-12-11, 23:48

Witaj Bajbas ! Jak duże jest Twoje oko (może gdzieś widziałem,ale nie pamiętam).
Ja planuję (wstępnie) ok. 18 m2 + 9 m2 połączone przewężeniem szer. ok.1m - nie wiem
czy to może być bez drutu ? Myślę,że siatkę bez drutu (nawet kilka warstw) można zmieścić
w ściance jak u Ciebie (ok. 3cm) ,ale z sądzę, że z drutem to się nie uda - przy podnoszeniu
zbrojenia w miejscu układania betonu zbrojenie może wyłazić z wcześniejszych partii betonu.
Wolałbym bez drutu , bo dużo drożej i trudniej , ale ...
Inna sprawa - pisze się,że oczko s/b można zmodernizować - np. wydłużyć analogicznie
jak małego fiata w wersję dla szejka , a z kolei betonowanie nowego oczka trzeba wykonać
jednym ciągiem - no to jak to jest ? Nawet jak Castleman chciał po betonowaniu zalepić
wystający drut betonem , to zmienił koncepcję , a z kolei wyczytałem , że można do pólek
dokleić pionowe ścianki by uzyskać podwodne rabaty. Zresztą o kształt ścianek jeszcze
zapytam , o ile nie dostanę nagany jak mały Kazio za nadmiar pytań. :?:
Pozdrawiam . Tomek.

barba50 - 2007-12-13, 00:48

Odświeżyłem sobie,że u Bajbasa oko ok. 25 m2 (3 warstwy samej siatki+wieniec),więc już wiem . Nie trafiłem tylko skąd i dokąd płynie strumyk. No i te inne pytania.
Bajbas - 2007-12-13, 23:40

barba50 napisał/a:
Nie trafiłem tylko skąd i dokąd płynie strumyk. No i te inne pytania.

strumyk łączy małe stare oczko z nowym które robi jednocześnie za basen. Dla Ciebie ważniejsze nie gdzie płynie, ale jak to było budowane.
1. ściany strome - gł ok. 1,3 m
2. betonowane było tak: najpierw schody, z wypuszczonymi "wąsami" z drutu 6 mm. Potem (2-3 dni po zalaniu schodów) ściany wraz z wieńcem (1 warstwa jeden dzień), na końcu po zrobieniu ścian dno (całość jeden dzień). Oczywiście siatki zbrojące ścianki były nie obrzucone do końca tak by potem można je było powiązać ze zbrojeniem dna. Potem burty zatok na rośliny.
Być może przy kształtach takich bardziej oczkowych lepsza technologia jest z drutami, kiedy więcej się zbroi i zalewa w jeden dzień. Decyduj sam,

:piwko: Bajbas

PS. zerknij do skrzynki jest "PW"
PS.2 jeśli chodzi o dobudowę to raczej na zasadzie doklejania kolejnych zbiorników z "przepustami", aniżeli jakieś rozkuwanie. Lepiej sobie dobrze ten kształt ułożyć i nie kombinować.

barba50 - 2007-12-14, 23:42

Witam wszystkich.Podoba mi się to oko Bajbas.I strumyk palce lizać. Jest na czym oko zatrzymać,chociaż dokładniej obejrzę dop.w poniedziałek. Ja planuję tak:ok.18 m2 typowo dla
roślin (ryb),mini (niestety) strumyk 2x1 mb i ok. 9m2 z dwiema półkami na rośliny i podwodną
półką-kanapą ,tak by można usiąść w upał i poczytać książkę :piwko: . Tak myślę,że może
nie musiałbym robić schodków (?). Pocieszające,że betonowane (Twoje) na raty i trzyma się !
Rozważam,czy strumyka nie zrekompensować sobie dodatkowo długą kaskadą - strumykiem
między tymi dwoma oczkami,tylko nie wiem,czy by to nie wyglądało tandetnie ? Może bym
zrobił ukłon w stronę Pawła i wykonał tę kaskadę z folii? A jeszcze burty oczka - jeśli strome,
to rabaty roślinne chyba tylko "wiszące" i więcej wody w oczku, jeśli półki formowane z gruntu
z boczną s/b ścianką , to wtedy wyjdzie mniejsza sumaryczna stromość ścianek i mniejsza kubatura wody-co lepsze dla oczka ?
Jeśli Komuś zechce się to przeczytać , to wdzięczny będę za każde 3 grosze uwag; uwagi
krytyczne i sceptyczne są równie konstruktywne i mile widziane.

AurorA - 2007-12-15, 01:10

barba50 napisał/a:
A jeszcze burty oczka - jeśli strome,
to rabaty roślinne chyba tylko "wiszące" i więcej wody w oczku, jeśli półki formowane z gruntu
z boczną s/b ścianką , to wtedy wyjdzie mniejsza sumaryczna stromość ścianek i mniejsza kubatura wody-co lepsze dla oczka ?
Jeśli Komuś zechce się to przeczytać , to wdzięczny będę za każde 3 grosze uwag; uwagi
krytyczne i sceptyczne są równie konstruktywne i mile widziane.


To zależy do czego oczko ma służyć i także od Twoich upodobań - ja doradzam zrobić dużż strefę płytką.

Bajbas - 2007-12-15, 16:36

AurorA napisał/a:
To zależy do czego oczko ma służyć i także od Twoich upodobań

dokładnie, ja mam we właściwym oku tylko dwie zatoki, jedną na lilie drugą na rośliny bagienne, ale ja wyrywałem jak najwięcej miejsca do kąpieli. Dlatego normalne, wygodne schody z patentami by niezarastały glonami.
Natomiast za strefę płytką robi coś na kształt strumienia oraz stare małe oczko z laminatu obudowane kamieniem. Oprócz tego mini kaskada (wypływająca i wpływająca do głównego oka/basenu. Trochę wody (szacuje 1-2 m3 na dobę) zabieram do odgałęzienia i wypuszczam do małego oka, gdzie przez 7-8 mb strumienia wraca do dużego oka. Po drodze hydroponicznie liliowce itp./itd.
A całość musiała się zmieścić w tych nieszczęsnych 30 m2 stąd główne oczko tylko z dwoma miejscami na rośliny (burty a za nimi po prostu nasypany grunt - lilie rosną jak głupie). Oczywiście gdybym chciał zmienić przeznaczenie basenu to mam idealne warunki do hodowania lilii w donicach - słup wody od dna 1,2 m. Natomiast teraz muszę się wspomagać lampą UV, ale nie widzę w tym żadnej ujmy na honorze :)
Dobrze robisz, że zabierasz się za te plany zimą do wiosny dojrzejesz do swojego projektu. Ważne jeszcze by widzieć oczko jako element całego ogrodu. Potem jego projekt, potem wyjdzie Ci materiał, potem grubość ścianki (by wrócić do tematu ;)
:piwko: Bajbas

barba50 - 2007-12-16, 23:24

AurorA napisał/a:
- ja doradzam zrobić dużż strefę płytką.


strefa płytka - to jak rozumiem ta o głębokości dna półki ok. 30 cm ? Chyba najwięcej jest
roślin pasujących do tej głębokości ? Z poprzedniego czytania pamiętam, że płytsze strefy
są nieprzydatne (?) W oku przeznaczonym do oglądania ( ok.18m2) myślę o trzech -
30 cm , 60 cm i ok. 110cm w proporcjach orientacyjnie 40%.30%,30% : w dużej mierze
zdaję się na intuicję i porady - póki co nie znam się na roślinach oczkowych (tyle co z kajaka).
Przechodzę do wymyślania kształtu linii brzegowej i ścian oka - to dla mnie najcięższa robota,
ta świadomość ,że skutki - na lata. Strefa płytka i bagienna (w postach) - to to samo :-| ?

AurorA - 2007-12-17, 01:20

Podział na strefy dobrze obmyśliłeś jeśli chodzi o proporcje. Strefa bagienna to bardziej wypłycona część strefy płytkiej - nie każdy gatunek może rosnąc w wodzie ,niektóre wolą błotko. Można po prostu dać wyższe pojemniki na rośliny a w przypadku siatkobetonu najlepiej tą cześć oddzielić ścianką i wypełnić podłożem.
Bajbas - 2007-12-17, 10:17

barba50 napisał/a:
Przechodzę do wymyślania kształtu linii brzegowej i ścian oka - to dla mnie najcięższa robota,
ta świadomość ,że skutki - na lata.

nie przesadzaj, myślisz, że jak ktos ma folie to co roku rozkopuje oko bo może coś zmienić. Przeczytaj wątek Jarka ile on się najęczał zanim zabrał do generalnego czyszczenia oka. A przecież przeróbka oka z folii to albo konieczność trzymania się już posiadanego wymiaru folii, lub doklejanie, a to w przypadku starej i brudnej folii - chyba nie muszę rozwijać
A wracając do betonu.
Linia brzegowa - tu koniecznie myśl kategoriami tego co lubisz i jak ma wyglądać cały ogród. Wyjdzie czy mniej czy bardziej kształt "uporządkowany". Warto też uwzględnić w tej linii zatoki w której będą rosły rośliny. I tu warto brać pod uwagę, które ile słońca potrzebują, wtedy wyjdzie Ci (przy innych zewnętrznych nasadzeniach) gdzie robić jakie płycizny.
Ściany - moim zdaniem warto robić jak najbardziej strome. Siatkobeton na to pozwala. Korzyść jest ewidentna - większa kubatura wody, wolniejsze nagrzewanie, więcej tlenu dla ryb itd. No i jak Ci upał dokuczy można się wykąpać :) (to żart, nie namawiam, choć tak mam).
Do wiosny będziesz miał ekstra projekt :good:
:piwko: Bajbas

barba50 - 2007-12-17, 14:31

:pa: Witam ! Dzięki za rady i wsparcie . Moich rozterek nie wiążę z siatkobetonem - elegancja
(jak to widziałem na Forumowych fotkach) i możliwości tej konstrukcji są mobilizujące. Idzie
o to , że czasami decyzje podejmuję jak przysłowiowy osiołek.
Czy strefa bagienna musi mieć twarde podłoże wyżej niż strefa płytka,czy chodzi tylko o inną zawartość substancji organicznej (błotko) ? Może to błotko nie powinno mieć możliwości
wymiany wody z resztą oczka , bo inne strefy chyba powinny mieć tę możność ?
Czy stroma ścianka oznacza strome odcinki oddzielające półki ? Bo jeśli da się szerokie półki,
to sumaryczna pochyłość ścianki i tak nie będzie duża. Wcześniej zastanawiałem się ,że można
ew. węższą półkę otoczyć ścianką pochyłą w stronę środka oczka co dałoby większą powierzchnię półki nie zajmując tyle kubatury wodzie. W betonie powinno to się udać , zwłaszcza że te ścianki można zrobić po wykonaniu skorupy.
Jeśli za bardzo marudzę to walcie prosto z mostu - to też będzie budująca informacja. :peace:

JAREK G - 2007-12-17, 16:22

Bajbas napisał/a:
Przeczytaj wątek Jarka ile on się najęczał zanim zabrał do generalnego czyszczenia oka. A przecież przeróbka oka z folii to albo konieczność trzymania się już posiadanego wymiaru folii, lub doklejanie, a to w przypadku starej i brudnej folii - chyba nie muszę rozwijać
:hehe: Ze wszystkim się zgadzam przy folii też trudno o jakieś większe zmiany kształtu :roll: Wiadomo że jakieś kosmetyczne poprawki linii brzegowej czy głębokości półek da się zrobić i na pewno łatwiej jak w siatkobetonie , ale o rewolucyjne zmiany trudno chcąc wykorzystać tę samą folię :P
barba50 napisał/a:
Czy strefa bagienna musi mieć twarde podłoże wyżej niż strefa płytka,czy chodzi tylko o inną zawartość substancji organicznej (błotko) ? Może to błotko nie powinno mieć możliwości
wymiany wody z resztą oczka , bo inne strefy chyba powinny mieć tę możność ?
Może być na tej samej głębokości ( lub płycej) , ale zrób tak jak radził AurorA, oddziel od pozostałości oczka ścianką zostawiając 1-3cm przepływ górą :P
barba50 napisał/a:
Czy stroma ścianka oznacza strome odcinki oddzielające półki
Tak i tu też popieram Bajbasa, że te ścianki możesz zrobić jak najbardziej strome oczywiście przy jak najszerszych półkach :P
barba50 - 2007-12-18, 00:31

1.Jak waha się w praktyce (zakładając szczelność skorupy) w okresie wiosna - jesień
poziom lustra wody w Waszych oczkach ?
2.Czy pompa wody zawsze leży na dnie i pompuje wodę do góry , czy są pompy pracujące na
powierzchni i ssące wodę z dołu (te pompy do oczek) ?
Czy pompa ma jakiś dodatkowy ssak ?
3.Jakie są średnice węży do tych pomp ? Czy znormalizowane ?
Oglądałem strony o urządzeniach , ale jakoś nie trafiłem na takie informacje (może są one
zbyt podstawowe i każdy chłopiec powinien to sam wiedzieć ?) :???:

AurorA - 2007-12-18, 02:15

standardowe pompy do oczek wodnych są zanurzalne, bardzo rzadko można spotkać też inne ale nie warto. Nowe pompy aquael'a mogą pracować tak pod wodą jak na powierzchni (od 15 000 l/h wzwyż).Średnice węży w zależności od pompy (wydajności) 1/2 cala, 3/4 cale, 1 cal, 1,5 cala, 2 cale.
JAREK G - 2007-12-18, 15:45

barba50 napisał/a:
1.Jak waha się w praktyce (zakładając szczelność skorupy) w okresie wiosna - jesień
poziom lustra wody w Waszych oczkach ?
To też zależy od warunków jakie panują w oczku (ilość roślin ) i od warunków atmosferycznych ( temperatura i ilość opadów ) :P Uśredniając u mnie ta różnica poziomów wynosi około 5cm , a nawet w tym roku jak mam zbiornik na deszczówkę to mniej po prostu jak spadał poziom wody to dolewałem deszczówki :D i nie zdarzyło się tak w tym roku żebym dolał wody z kranu a w oczku przeważnie był stan wysoki a nawet dość często po opadach oczko się przelewało :P Ciężko powiedzieć jaka byłaby różnica poziomów gdyby przez cały rok nie dolewać wody tylko bazować na opadach deszczu :roll:
barba50 - 2007-12-20, 11:31

Witam ! Bajbas ,czy ten próg między dużym okiem o strumykiem widoczny na zdjęciu pełni jakąś funkcję hydrotechniczną ,czy to zło konieczne ?
Bajbas - 2007-12-20, 13:04

Cześć,
nie po prostu na wejściu do strumyka jest obniżenie gruntu, po to by tam móc uprawiać lilie. Ten próg to po prostu burta, aby ziemia sie nie obsypywała. Po nasypaniu ziemi do tej - nazwijmy - to kieszeni poziom gruntu w którym rosną lilie i dalsza część dna strumyka jest mniej więcej ten sam. W samym zaś strumieniu jest już dla lilii za płytko (mam tylko tam Aurorę), stąd to obniżenie i burta. Jak zobaczysz na innym zdjęciu są tam lilie, które wymagają 40 słupa wody.
Pozdrawiam, Bajbas

barba50 - 2007-12-30, 22:28

Wymyśliłem takie oczy jak na zał.zdjęciach. Lewe oko - mniej roślin , z półką do posiedzenia,
prawe tylko dla roślin i ew. ryb, oddzielone płycizną (wstępnie 30 cm , ale może zrobię trochę
głębszą zasypaną kamieniami z rurą przepływową dla ryb. Z prawego oka będzie strumyk
do lewego z długą strefą płytką pracujący jako filtr. Ciekawe czy sprawdzi się? Wymiary jak na rysunkach-fotkach (widok z góry i przekrój).
Może Ktoś z doświadczonych Okolistów coś doradzi , skrytykuje , podpowie ?

Plany z fotek i "FOTOSIKA" trochę mało czytelne. Ew. mogę przesłać inaczej.

Bajbas - 2008-01-07, 17:55

Chyba przekombinowałeś albo zadajesz za trudne pytania, skoro nikt się nie odzywa :)
Ja powiem tylko, że ryby bym zalecał do każdego oka - inaczej komary.
Półki (oglądam rysunki bez lupy więc może się mylę) chyba trochę za wąskie. Powiem też, (ale to jest mój gust!), że ja bym zmniejszył liczbę nasadzeń. Ale jak mówie to jest kwestia gustu, ja uważam że nie po to się robi oczko, by go spod zielska wszelkiej maści nie było widać. Fajnie jest oglądać jak np. zdrowo dmuchnie i na oku robią sie takie mini fale. A jak oko (oczy) obrośnięte ze wszystkich stron, to ani perspektywy by je podziwiać, ani fal :P
Bajbas

barba50 - 2008-01-09, 18:55

W głównym oku o średnicy 4,3 m planuję 2 półki - jedną na głębokości 30 cm o szerokości
60 cm i drugą 70 cm głębiej (czyli 1m od lustra wody) o szerokości 50 cm. Półki planuję
dookólne z pionowymi ściankami i przegrodami , które później będą zagospodarowane
(niekoniecznie wszystkie - teraz nie mam doświadczenia - później będę urządzał). Jeśli zostanie wolne miejsce na półkach ,to chyba nie przeszkadza ?
Czyli byłoby:Pow. oka = 14,5 m2 , wyższa półka =7 m2, dolna półka=4 m2, dno =3,5m2.
W fazie realizacji mogę wprowadzić asymetrię w szerokości półek , tylko brak mi jakichś
przesłanek.
Drugie oko (lewe) oddzielone żwirowym przejściem o głębokości 50-60 cm w którym
dodatkowo zatopię rurę fi 160 mm w charakterze przejścia dla ryb - czy im to wystarczy ?
Dzięki za fatygę i uwagi.

barba50 - 2008-01-13, 20:37

Witam !
Jaki cement (portlandzki CEM I, czy z dodatkami CEM II) będzie najlepszy do wykonania
siatkobetonu na oczko wodne ? Jaki uszczelniacz/plastyfikator zastosować ?
Może do cementu portlandzkiego lepszy będzie wodouszczelniacz proszkowy , a do cementu
z dodatkami (CEM II) wodouszczelnicz płynny ?
Czy ktoś wie coś na ten temat ,bo nigdzie nie znalazłem dokładnej informacji ?
Czytając o proporcji : 1 część cementu / 3 części kruszywa - piachu trzeba rozumieć, że są
to proporcje wagowe ?

AurorA - 2008-01-13, 22:34

barba50, to nie ma większego znaczenia. Cem II teoretycznie jest lepszy pod wodą , ale może mieć mniejszą wytrzymałość bo walą do niego popiół. Spróbuj poszukać mocniejszego cementu, ale trudno go zdobyć , nie 32,5 a 42,5 (chyba teraz tak to oznaczają).
Bajbas - 2008-01-14, 11:35

Ja budowałem z obu - przypadkowo udało mi się dokupić ten najmocniejszy (końcówka prac była nim wykonana - konkretnie dno). A że był w hipermarkecie tańszy od tego słabszego koło mnie to kupiłem. W innym przypadku nie robiłbym z tego nabożeństwa. Do obu dałem uszczelniacze płynne (dwa rodzaje, ale nie pytaj jakie bo już nie pamiętam, jeden sprzedawany w Castorami, okrutnie śmierdzący; moim zdaniem ważne by miały stosowne certyfikaty).
:piwko: Bajbas
PS. Nie stosowałem proszkowych, sprawdź może są lepsze. Płynne wymagają aby beton był jak najmniej "wodnisty". To trochę się kłóci z koniecznością uzyskania betonu dobrego do obrzucania. Ale moja ekipa bez problemu sobie z tym poradziła. Była to rzetelna ekipa. Ważne by fachowiec nie zaszalał i nie zrobił coś a'la tzw. szpryca.

barba50 - 2008-01-24, 21:50

Witam ! Proszę o poradę - czy na dolnej półce - tej ok. 70 cm poniżej pierwszej , czyli ok.1 m
poniżej lustra wody betonować pionową ściankę i ew. o jakiej wysokości ?
PS - nabyłem już siatkę R - pierwszy konkretny krok w stronę oka.

JAREK G - 2008-01-24, 22:46

Ja bym betonował jak nie na całości to zrobiłbym takie boxy :idea: bo można w nich wtedy trzymać rośliny bez doniczek i dużo lepiej to wygląda :P
AurorA - 2008-01-24, 22:55

Ja bym nie betonował. Boxy z betonu są dobre dla roślin bagiennych, dla podwodnych czy lilii wodnych lepsze są doniczki, koszyki czy inne pojemniki. Chodzi głownie o możliwość sprzątania dna i konserwacji oczka - jeśli wylejesz całą woda w celu porządków to masz problem z tymi roślinami jak nie są w donicach.
JAREK G - 2008-01-24, 23:03

Mnie nie podobają się rośliny w doniczkach które widzę codziennie :???: a oczko sprzątam raz na pięć lat :P
Bajbas - 2008-01-24, 23:08

AurorA napisał/a:
Ja bym nie betonował.

a ja bym betonował :P
ja tak mam i sobie chwalę. Co tu sprzątać. Za burtą jest grunt rosną sobie np. lilie. Przecież oko to nie wanna by ją trzeba było całą szorować :lol:

A wysokość burty zależy od tego co tam chcesz trzymać. Jak rogatka to 5 cm ;) jak lilie wodne to 30-40. Ale najpierw decyzja co tam wsadzisz, potem rzut oka na stosowny wątek.
Pozdrawiam, Bajbas

AurorA - 2008-01-24, 23:15

Jeśli roślina jest posadzona w boxie na stałe to masz problem - wiele gatunków trzeba dzielić nawet co dwa lata i co wtedy zrobisz. normalnie wyciągasz doniczkę i dzielisz a tu...
Moim zdaniem sadzenia lilii wodnych w takich boxach mija się z celem.

Bajbas napisał/a:
A wysokość burty zależy od tego co tam chcesz trzymać. Jak rogatka to 5 cm

dla rogatka nie robi sie żadnych burt - to roślina swobodnie pływająca, która nie wytwarza korzeni - po prostu wrzucasz gdzie chcesz.

Bajbas - 2008-01-25, 00:02

AurorA napisał/a:
dla rogatka nie robi sie żadnych burt

przecież to były tzw. jaja.
A ja jestem za burtami. Skoro lubisz sprzątać i spuszczasz wodę to i tak można podzielić.
Można też zrobić burty, wsadzić w doniczki, a między nimi wyspać kamień. To wersja pośrednia. Jak kto lubi.
Ja włażę do wody, więc rośliny w doniczka odpadają. Ale powiem szczerze, nic mnie tak nie razi w Waszych pięknych oczkach z przezroczystą woda jak te doniczki. Walczycie o to by jak najbardziej przypominały naturę - ale tylko na brzegu, bo w wodzie donica :???: To nie dla mnie, a Tomek niech sam wybiera, jak nie będzie umiał niech pyta żony :P
:piwko: Bajbas

AurorA - 2008-01-25, 13:45

Ja doniczki widzę tylko wczesną wiosna - później liście lilii i rośliny pływające wszystko zasłaniają, a wczesną wiosna woda z reguły zielona więc wcale ich nie widzę ;)

A tak poważnie to widok donic mnie też razi, ale są sposoby by je zamaskować.

barba50 - 2008-01-28, 01:00

Dzięki za otwartą wymianę poglądów. Chyba zrobię ścianki (rozumiem, że 30-40 cm wysokie).
Może nie po całości , tylko faktycznie w formie kilku boksów, a ścianki może ażurowe na dole
tzn. z kilkoma otworami . Decydując się już na b. pracochłonny siatkobeton wypada chyba wykorzystać zalety tej technologii ; o ile po wybetonowaniu skorupy wystarczy mi energii .
Te ścianki planuję dokleić do gotowej skorupy , by w sytuacji awaryjnej ścianka oderwała się nie uszkadzając skorupy.

barba50 - 2008-02-13, 17:41

Witam ! Czy do zbrojenia oczka można użyć drutu ocynkowanego ?
AurorA - 2008-02-13, 18:17

barba50 napisał/a:
Witam ! Czy do zbrojenia oczka można użyć drutu ocynkowanego ?


zdecydowanie nie

barba50 - 2008-02-14, 00:24

Ocynkowany - nie. Czy ze względu na jego wpływ na jakość wody ?
AurorA - 2008-02-14, 12:43

nie, ze względu na to że cynk nie łączy się z betonem

musi być stal i to najlepiej z zardzewiałą powierzchnią - wtedy jest najlepsza współpraca

barba50 - 2008-02-21, 01:20

Poradźcie - gdzie umieścić pompę ? Ma być :oczko-mała kaskada - strumień ok.10mb - oczko. Początkowo planowałem umieścić pompę na dnie oka i puścić wodę rurą (ew. osłonową zamaskowaną betonem,po wierzchu zbiornika by nie dziurawić skorupy) na górę kaskady, ale
teraz waham się - może zrobić komorę na pompę wewnątrz kaskady (mokrą lub suchą) ?
Czy warto dziurawić skorupę - większa elegancja ale i ryzyko przecieków ? Ewentualnie - na jakiej głębokości dziura, tj. przejście do pompy , a może przelew górą jak w wersji Pawła ?
Oczko ok.20 m3 , filtr w strumieniu.
Doświadczeni oczkowicze pewnie mają wyrobione zdania na ten temat ?

iwosek - 2008-02-21, 01:25

Z moich doświadczeń w oczku to nic nie moge powiedzieć, ale z lekcji fizyki :oops: to pamietam ze latwiej jest chyba wpompować wode do góry niz wciągnąc ja z dołu. Polecałbym jednak pompe w oku, niech sie np wąż zapcha - pompa w kaskazdie bedzie chodzić na sucho, a tak w oku ...
Ja dałbym bez zastanowienia w oku :)

pawel68 - 2008-03-17, 23:54
Temat postu: Re: Grubość ścianki - teoria a praktyka
witam
jaka powinna być wg.was faktyczna i bezpieczna grubość ścian bocznych i dna oczka z siatko-betonu o pow.ok.44m2 i gł. ok.1,7m , tak aby mozna było by się w nim kąpać - chodzić bez obawy ze popęka , i przetrwa mroźną zime.

AurorA - 2008-03-18, 20:53

Ważniejsza od grubości jest ilość zbrojenia i porządny wieniec (siatka x4 powinna dać radę) a grubość taka aby to wszytko przykryło i dało odpowiednią otulinę.
Bajbas - 2008-03-18, 21:52

pawel68 napisał/a:
chodzić bez obawy ze popęka

to nie w tym problem. Możesz skakać i nic nie uszkodzisz. Ważniejsze jest ewentualne siadanie gruntu, a więc takie kopanie by wybrać dokładnie tyle ile trzeba.
Dorzuciłbym do uwag Arka, że wiele zależy też od kształtu, nie tylko powierzchni.
No i jeszcze drobiazg - mam nadzieję, że znasz temat wymagań formalnych - zezwolenie jak na budowę domu :(
Ale warto!
Pozdr, Bajbas

pawel68 - 2008-03-19, 11:00

Dzięki za odpowiedzi - o pomoc w budowie tego oczka poprosił mnie znajomy , gdyż mam pewną wprawę w ich robieniu , lecz jeszcze nie robiłem oczka tej wielkości , i głębokości , więc postanowiłem się was poradzić|( kto pyta nie błądzi) , wykop pod to oczko-stawek jest już zrobiony , muszę go teraz porządnie zagęścić , i zacząć zabawę ze zbrojeniem , a potem to betoniara i zabawa a"la garncarz . Postaram się zrobić dokumentacje fotograficzną .
barba50 - 2008-03-19, 19:48
Temat postu: Re: Grubość ścianki - teoria a praktyka
pawel68 napisał/a:
witam
jaka powinna być wg.was faktyczna i bezpieczna grubość ścian bocznych i dna oczka z siatko-betonu o pow.ok.44m2 i gł. ok.1,7m , tak aby mozna było by się w nim kąpać - chodzić bez obawy ze popęka , i przetrwa mroźną zime.

Potwierdzam opinie arka i Bajbasa - od siebe dodam, że oprócz zbrojenia i kształtu (czy na 1,7 m nie masz jeszcze wody?) istotna jest technologia wykonania i dojrzewania betonu (patrz strona główna). Wprawdzie nie zacząłem jeszcze siatkobetonować, ale przez te ostanie miesiące nałykałem się sporo teorii, że czuję się już nieźle w temacie. Natrafiłem też na różne ciekawostki, może nie wszystkim znane-dlatego pozwolę sobie kilka przytoczyć:
największe oko o jakim czytałem to siatkobetonowy (s-b) basen o powierzchni 20 000 m2
(tj.2 ha) - grubość ścianki 3 cm w najgłębszym miejscu. Najcieńsza ścianka (wprawdzie nie
siatkobeton, tylko beton zbrojony mikrowłóknami z przeznaczeniem na kajak(!)) - 2 mm.
S-b kajaki budowane są od 1970, pierwszy ważył 160 kG (USA), najlżejszy (2-osobowy) o jakim czytalem - 30 kG (Niemcy), czyli mniej niż składane kajaki (Neptun, Jantar). Od 1970
studenci gdzieś w Alabamie urządzają coroczne regaty s-b kajaków. Pierwszy opis s-b jachtu z 1945 (Włochy) - ważył 5% mniej i kosztował 40% mniej niż drewniany. Sporo różnych opisów (np.siatkobetonowanie w powietrzu - bez żadnych szalunków) i inne, ale już kończę, bo nie chcę przynudzać. Jeśli Kogoś coś interesuje to chętnie dopiszę.
Podsumuję tak: stosuj wskazówki ze strony głównej, a zrobisz dobrze - różne zamorskie
mądrości to potwierdzają. Moje zdanie: siatkobeton- b.interesujące możliwości, ale i dużo
pracy - dla prawdziwych pracusiów, no ale "oczko wodne bez wkładu pracy-to oczko bez sensu" (moje).

Bajbas - 2008-03-20, 00:16

barba50 napisał/a:
Jeśli Kogoś coś interesuje to chętnie dopiszę.

brawo, to się nazywa ciekawość poznawcza. Podeślij jakieś ciekawe linki.
:piwko: Bajbas

barba50 - 2008-03-21, 19:13

Bajbas napisał/a:
Podeślij jakieś ciekawe linki.
:piwko: Bajbas

Nie idzie mi to lekko,ale z pomocą "podrzucam". Ja dokształcałem się dość tradycyjnie tzn. wpisywałem hasła w Google i wydziobywałem to co mi przydatne do siatkobetonowania lub ciekawe w tym temacie - ew. służę pomocą w ramach tego przez co się przegryzałem. To adresy kilku tematów:
coś o zbiornikach na wodę:
http://www.oikos.com/libr...rage/index.html
o betonowaniu szkieletu jachtu motorowego ca 20 m, grubość ścianki 2,5 cm (b.precyzyjny plan). Jest to volume 2 - betonowanie, jest też volume 1 -zbrojenie i volume 3-wyposażanie Długie-ściąga się kilka minut.
http://www.boatdesign.net...ding-2/001.html
A to strona niemiecka - kajakowa. Po otwarciu można kliknąć "Warum ein Kanu aus Beton" i na dole "Ein Betonkanu entsteht" - tu będzie opis techniczny:
http://www.betonkanu-regatta.de/
Najwięcej o siatkobetonie znalazłem na stronach anglojęzycznych - głównie różne jachty i statki oraz zbiorniki na wodę, ale naziemne . O takich oczkach jak nasze niewiele. Można
szukać przez Google: wpisać "ferrocement" i dodać: " boat , pool ,ship , submarine ,pond , watertank" lub coś podobnego. Ja spróbuję jeszcze z samolotem.

Bajbas - 2008-03-22, 21:09

barba50 napisał/a:
a spróbuję jeszcze z samolotem.
:yahoo:
jak jeszcze nim przylecisz do mnie to :piwko:
dzięki, Bajbas

barba50 - 2008-03-23, 21:54

Bajbas napisał/a:
barba50 napisał/a:
a spróbuję jeszcze z samolotem.
:yahoo:
jak jeszcze nim przylecisz do mnie to :piwko:
dzięki, Bajbas

Kiepsko to widzę, bo w branży lotniczej z siatkobetonu znalazłem tylko hangar. Wprawdzie dobry lotnik podobno i na samych drzwiach potrafi, ale...kiepsko to widzę. Chyba żebyś dał się
namówić na odwiedziny łódeczką podwodną - prosto do oczka. Popatrz tu :
http://imulead.com/tolimared/concretesubmarine/
Producent oferuje łódeczki podwodne w cenie 331,-EURO za tonę kadłuba. Wprawdzie łódka nie z siatkobetonu, tylko z betonu zbrojonego (grubość ścianki 20 cm), polecana 200-tonówka
z dieslem 200 koni, z atestem kadłuba na 300m (możliwe 1200m), ale gdyby zamówić skromnie do oczka 1-tonóweczkę z silnikiem 1kW na 230V to może by coś z tego :piwko: wyszło
(w cenie kadłuba jest transatlantycki rejs szkoleniowy od producenta do portu armatora).
PS: widać, że zamiast często stawianego pytania typu "jak grube ścianki mam zrobić w moim metrowym oczku,by nie popękały?" powinno padać ; "jak zrobić dobry beton (siatkobeton) ? ".

barba50 - 2008-03-28, 00:31

AurorA napisał/a:
nie, ze względu na to że cynk nie łączy się z betonem

musi być stal i to najlepiej z zardzewiałą powierzchnią - wtedy jest najlepsza współpraca

Dotychczas też postępuję zgodnie z tymi wytycznymi; w tej dziedzinie jestem amatorem i słucham zawodowców. Uważam też, że w tak subtelnej konstrukcji jak siatkobetonowe oczko lepiej stosować sprawdzone metody niż eksperymentować. Zaciekawiły
mnie tylko informacje na jakie natrafiłem w trakcie dokształcania się w dziedzinie siatkobetonów: na stronach amerykańskich (tam znalazłem najwięcej o siatkobetonach) wszystkie chyba opisy traktują o drucianych siatkach "galwanizowanych", co w praktyce oznacza siatki cynkowane. Znalazłem też opis poważnych prac badawczych nad ochroną zbrojenia w betonie przed korozją - wyniki sugerowały, że najlepszym sposobem jest stosowanie zbrojenia ocynkowanego. Nie zauważyłem nigdzie wzmianki o wiązaniu się betonu z cynkiem. Problem może być o tyle istotny, że szukając tańszych materiałów zbrojeniowych np. na złomowisku (co ja uczyniłem zainspirowany zresztą jednym z postów Forum) można trafić różnie. A warto poszukać, jeśli chce się zaoszczędzić.

AurorA - 2008-03-28, 16:44

barba50 napisał/a:
Znalazłem też opis poważnych prac badawczych nad ochroną zbrojenia w betonie przed korozją - wyniki sugerowały, że najlepszym sposobem jest stosowanie zbrojenia ocynkowanego.


Zbrojenie w betonie nigdy nie zardzewieje, musi tylko mieć odpowiednią otulinę tak aby cała powierzchnia stali miała kontakt tylko z betonem a nie z czynnikami zewnętrznymi. Beton daje środowisko alkaliczne w którym korozja nie występuje.

barba50 - 2008-03-28, 17:25

Wkrótce zacznę kopać - może ktoś jeszcze zechce wypowiedzieć się na temat wielkości półek. Planuję mianowicie w oczku 2 półki - pierwszą na głębokości ok. 30-35 cm dookoła oczka o szerokości maksymalnej ok. 70 cm (od strony bardziej nasłonecznionej i będącej w dalszej perspektywie) i szer.minimalnej ok.30 cm.
We fragmentach tej półki chcę wydzielić dodatkowo przy brzegu miejsca płytsze na rośliny bagienne (będę robił z siatkobetonu - wykonam ścianki i w tych "kieszeniach" będzie można dodatkowo manipulować z głębokością). Drugą półkę (też dookólną) planuję 70 cm niżej,czyli ok.1 m poniżej lustra wody (nie za głęboko?).Szerokość tej dolnej półki ok.30 cm (może też warto miejscami więcej ?). Dno będzie (mam nadzieję) na głębokości ok.1,2 - 1,3 m i na szerokość dna pozostanie ok.1,3 m.
Wdzięczny będę za każdą radę/opinię/krytykę - nie mam żadnego doświadczenia z roślinami wodnymi - dlatego te rady są dla mnie tak cenne. Z kopaniem czekam na poprawę pogody, zatem wszystkie zmiany do planu teraz mogę wprowadzić bezboleśnie.
Muszę przyznać, że mam pewną tremę i gonitwę myśli. Pocieszam się, że wszystkie forumowe oczka są ładne - może ta dobra passa utrzyma się.

Adalbert - 2008-03-28, 18:32

barba50 napisał/a:
Wkrótce zacznę kopać - może ktoś jeszcze zechce wypowiedzieć się na temat wielkości półek.

Mnie również czeka to samo- może jutro pogoda pozwoli pogrzebać więc też bardzo interesuje mnie wiedza na temat półek w oczku. Sądzę, że jest coś o tym na forum ale nie mogę się w to wstrzelić. Może ktoś wskaże drogę? Jeśli nie to będę pilnie obserwował ten wątek. Barba50! Łączę się w trudzie tworzenia!

samuraj - 2008-03-28, 18:54

Adalbert napisał/a:
Jeśli nie to będę pilnie obserwował ten wątek. Barba50! Łączę się w trudzie tworzenia!


Jak dla mnie tu jest wzorcowe oczko z siatkobetonu http://forum.oczkowodne.n...?t=1027&start=0 wielkość i rozłożenie półek :)

Adalbert - 2008-03-28, 20:02

Dzięki Samuraj! Rewelka! :yahoo: Tym bardziej, że w ogólnych założeniach odpowiada mojemu projektowi- półki na północy a głęboka woda na południu. I do tego jeszcze kształt i mała zatoczka... Tylko myślę, że trochę większe. Lecę szukać wymiaeów i głębokości poszczególnych stref. :pa:
Bajbas - 2008-03-28, 20:43

barba50 napisał/a:
Muszę przyznać, że mam pewną tremę

minie jak pomachasz łopatą :) powodzenia, Bajbas

barba50 - 2008-07-02, 12:41

Skończyłem betonowanie głównego oczka. Wyszła średnia grubość ścianki ok. 20 mm
(po odliczeniu zgrubień w rejonie wieńca). Grubość wyliczona teoretycznie, ale tak jest z dokładnością lepszą niż 5%, bo wszystkie dotychczasowe wyliczenia teoretyczne sprawdziły się dokładnie w praktyce. Tak na oko tolerancja wykonania jest +/- 0,5cm (koncentrowałem się na zagęszczaniu betonu, a nie na gładkości powierzchni).
Jeszcze raz dzięki wszystkim za wkład intelektuany w moje oko.
Pytanie:czy ktoś stosował zaprawę uszczelniającą ULTRAMENT (do malowania powierzchni)?
(jest to odpowiednik Ceresitu CR65, firma też niemiecka, aktualnie można kupić tę zaprawę w dobrej cenie - 37,-pln za worek).

barba50 - 2008-09-02, 21:28

Pokryłem skorupę oczka tą Zaprawą Uszczelniającą ULTRAMENT i mogę ją polecić - dobrze się
miesza, dobrze rozprowadza, po nałożeniu powierzchnia budzi zaufanie i widać zdecydowaną poprawę wodoszczelności. No i aktualnie zdecydowanie tańsza od CR65. Karta techniczna prawie identyczna z CR65, przedstawiciel producenta (Bauchemie) zapewniał mnie , że klasą
na pewno mu nie ustępuje.

AurorA - 2008-09-02, 22:23

Dzięki za info.
barba50 - 2008-11-10, 20:23

Poradźcie, proszę jak uformować koryto kaskady. Kaskada o wysokości 1 m i długości ok. 2 m
będzie wykonana z siatkobetonu (tzn. koryto tej kaskady). Zastanawiam się jak wysokie zrobić to koryto, czyli jak wysokie mają być ścianki pionowe koryta. Dno koryta kaskady zamierzałem wykleić schodkowo kamiennymi płytkami , ale teraz zastanawiam się czy nie uformować w korycie schodkowo kilkunastu minizbiorniczków, a może wariant mieszany. Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenia w tym temacie to proszę uprzejmie o podpowiedź.

AurorA - 2008-11-10, 20:50

Zrób max kilka zbiorniczków i oczywiście zbrojenie z jednego kawałka. Później i tak trzeba to zamaskować kamieniami, częściowo na zaprawę a częściowo je układając. Głębokość koryta zależy od tego czy w tych mini zbiorniczkach chcesz mieć jakieś rośliny. Myślę że kilkanaście cm powinno być ok.
barba50 - 2008-11-12, 19:10

Dzięki Arek , jesteś niezawodny.
AurorA napisał/a:
Zrób max kilka zbiorniczków

Czy taki zbiorniczek radziłbyś na całej szerokości kaskady , czy tylko korytko z boku ?
Jakie roślinki szczególnie pasują do posadzenia w kaskadzie?

AurorA - 2008-11-12, 22:01

barba50 napisał/a:
Czy taki zbiorniczek radziłbyś na całej szerokości kaskady , czy tylko korytko z boku ?


po całej szerokości

barba50 napisał/a:
Jakie roślinki szczególnie pasują do posadzenia w kaskadzie?


tu masz parę gatunków które się nadają:
http://www.sklep.oczkowod...rumieniowy.html
zwróć uwagę na ich wysokości aby nie przesłaniały

barba50 - 2008-12-13, 22:45

Po roku (!) obecności na forum i pracy przy budowie oczka zbliżam się do ukończenia konstrukcji oczka. Podkreślam - konstrukcji, bo do oczka to temu zbiornikowi dużo brakuje.
Chyba to jest dobra pora na opis budowy zbiornika - prawdziwa konstrukcja siatkobetonowa zbudowana dzięki inspiracji Forum , chociaż nieco inaczej niż w opisie. Do opisu budowy założę chyba swój wątek w Galerii , by nie ciągnąć dalej tego , a opis jeśli ma być rzetelny ,to chyba w kilku etapach a nie jednym tchem , chociaż nie chciałbym przynudzać. Proszę o opinię/radę kogoś z administracji Forum. Kontrolnie zamieszczam fotkę - czy tak powinno się to robić i ew. w jakiej ilości by nie zagracać Forum ?

Nie ukrywam,że liczę na podszepty/sugestie odnośnie zagospodarowania zbiornika,by stał
się oczkiem. Czytam poradnik Huberta i odpowiednie tematy Forum, ale życzliwe rady praktyków cenię sobie bardzo. Rośliny zamówię kompleksowo w Sklepie - mam nadzieję, że
ów też coś doradzi, a dla ułatwienia oferuje różne pakiety roślin.

JAREK G - 2008-12-13, 23:47

Barba50, oczko prezentuje się świetnie :good: Śmiało zakładaj swoją galerę i dawaj w niej po kolei opis jego powstawania i fotki Tam też na pewno dostaniesz sporo dobrych rad :)
Radek G. - 2008-12-14, 19:14

Witam.
super oczko ze strumykiem. Jestem na etapie budowy podobnego oczka. Wrzuć koniecznie poszczególne etapy budowy. Jeśli możesz to podaj dokładne wymiary oka i ile zużyłeś materiału( siatki, cementu itp.P

barba50 - 2008-12-16, 00:07

Radek G. napisał/a:

Jeśli możesz to podaj dokładne wymiary oka i ile zużyłeś materiału( siatki, cementu itp.P

Oko ok.27m2/20m3, łącznie 1,5tony cementu i 300m2 siatki R, dokładniejsze wymiary oczka
w jednym z wcześniejszych postów. Szczegóły/opis później.

samuraj - 2008-12-16, 07:40

Bardzo ładnie to wszystko wygląda :brawo: zakładaj swoją galerię :good:
Bajbas - 2008-12-17, 09:58

Widzę Tomek, że nauka nie poszła w las. :brawo: Teraz drugi (po projektowaniu) najfajnieszy okres - obsadzanie roślinami. Plus tego etapu, można się mylić, przesadzać, poprawiać, zmieniać :P
:piwko: Bajbas

barba50 - 2009-03-15, 21:39

Nawiązując do tematu tego wątku na podstawie własnych doświadczeń chciałbym stwierdzić niejako w podsumowaniu, że praktyka nieźle potwierdza podaną teorię. Uzyskałem grubość ścianki siatkobetonowego oczka ok. 20 mm (przy czterech warstwach siatki Rabitza). Do tego ok. 0,5 cm podkładu ("chudego betonu") i kilka mm warstwy zaprawy wodoszczelnej. Taka grubość ścianki daje wystarczającą wytrzymałość konstrukcji, oczywiście pod warunkiem starannego wykonania zbrojenia i betonowania. Od siebie chcę tylko podkreślić ważną rolę tego podkładu - "chudego betonu", który ja wykładałem dodatkowo na siatce podtynkowej z włókna szklanego. Uważam, że bez niego nie da się uzyskać cienkiej ścianki o odpowiedniej wytrzymałości, szczególnie na piaszczystych podłożach.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group