Oczko wodne - forum
Forum miłośników oczek wodnych.

Technika - Filtr glebowo-korzeniowy, pompa, temperatura wody

Birol - 2009-04-04, 19:50
Temat postu: Filtr glebowo-korzeniowy, pompa, temperatura wody
Witam,
Planuję budowę na ogrodzie niedużego oczka wodnego (ok. 3,0 m x 3,0 m, gł. 1,2 m). W tej chwili jest to czysta ziemia. Po zbudowaniu oczka i zagospodarowaniu ziemi założę dopiero trawnik, posadzę drzewa, krzewy i kwiaty.
Odnośnie budowy oczka to myślę, że mam wystarczającą wiedzę, którą zdobyłem dzięki temu forum i innym stronom o oczkach. Zobaczymy jednak jak to się przełoży na praktykę. Co do filtra to chce zbudować filtr glebowo-korzeniowy (1,0 m szer. x 5,0 m dł. x 0,25 m gł – warstwa filtracyjna o grubości 0,2 m). Wg mnie jest najbardziej naturalny. Nie planuję żadnej kaskady. Fontanna jeśli będzie to bardzo mała. Tyle odnośnie założeń technicznych. Ale zadałem sobie pytania, na które nie mogę znaleźć w necie odpowiedzi. Dlatego zapisałem się na to forum, aby skorzystać z waszego doświadczenia, a w przyszłości dzielić się z Wami swoim.
1. Położenie filtra g-k względem oczka.
Rozpatrywałem początkowo budowę filtra np. z kalfasów (zaprezentowanego na tym forum). Wtedy woda mogłaby przepływać przez warstwę filtracyjną sinusoidalnie (góra-dół). Kalfasy mogłyby wtedy stać na ziemi lub być w nią wkopane. Jednak po namyśle zdecydowałem się na budowę filtra z folii. Całe koryto wysypię kamieniem 5-16 mm i posadzę rośliny. Spadek koryta filtra 1-2 cm na 1 mb. I tu mam wątpliwość: jak go zagłębię w ziemi to rozumiem, że górna płaszczyzna warstwy filtracyjnej nie może być poniżej poziomu lustra wody w oczku bo inaczej woda z filtra nie wpłynie do oczka. Jeżeli natomiast filtr zagłębię w ziemi na np. 15 cm to przed oczkiem musi być próg o wysokości 5,0 cm. Spowoduje to, że woda będzie wypełniać całą grubość warstwy filtracyjnej. Jeśli nie byłoby progu to woda przepływała by tylko przez warstwę 15 cm a 5cm warstwy filtracyjnej byłaby sucha. Czy dobrze rozumuję ?
2. Przepływ wody przez warstwę filtracyjną a czyszczenie filtra.
Jeżeli warstwa filtracyjna jest czysta to woda będzie przepływać przez całą jej warstwę. Ale z czasem na jej dnie zacznie gromadzić się osad. Jeśli więc zobaczę, że woda płynie tylko po wierzchu warstwy to będzie to znak, że warstwa filtracyjna jest brudna i należy ją wyczyścić. Czy tak ?
3. Filtr zimą
Wytworzenie flory bakteryjnej w filtrze trwa ok. 3-4 miesięcy. Potem musi być ciągle dopływ świeżej wody bo inaczej bakterie zginą. A co z zimą ? Przed nadejściem pierwszych mrozów pompę przecież wyłączamy. A więc bakterie giną. Po zejściu lodu z oczka i filtra g-k pompę włączamy, ale flora bakteryjna będzie się znów odtwarzać w filtrze przez ok. 3-4 miesiące. Czy dobrze rozumuję ?
4. Pompa
Zamierzam zamontować pompę o wydajności ok. 2000 l na godzinę, np. AQUA-SZUT PO 001 (wydajność 2200 l/h, max. wysokość podnoszenia słupa wody 300 cm; moc 45 W). Wiem, że woda powinna przepływać przez filtr w myśl zasady im wolniej-tym lepiej. Ale mam jedna wątpliwość. Pompę umieszczę w oczku na głębokości 1,0 m. Stad pompa będzie musiała pchać wodę 1,0 m w górę a potem na odległość 5,0 m w poziomie. Czy da radę ? Poziom to nie pion i sądzę, że tak, ale jakie jest wasze zdanie. Ważne: tak jak napisałem na wstępie nie przewiduję fontanny. Pompa ma służyć przede wszystkim do zasilania filtra. No chyba, żeby okazało się, że woda przepływa przez filtr zbyt szybko to wtedy, aby zdławić przepływ wody, część wody puszczę na fontannę.
5. Temperatura
Oczko wodne podobnie jak i filt g-k będzie w słońcu od rana do wieczora. Wolno przepływająca woda przez filtr g-k, będzie się szybko nagrzewać. Macie jakieś pomysły jak schłodzić wodę przepływającą przez filtr g-k i wodę w samym oczku ?

Będę wdzięczny za odpowiedzi na powyższe 5 tematów. Rozwianie ich to dla mnie przysłowiowe postawienie kropki nad „i”, gdzie „i” oznacza budowę oczka. Dlatego z góry Wam dziękuję za poświęcony czas.
Pozdrawiam
Birol

AurorA - 2009-04-04, 22:25

Birol napisał/a:
Wytworzenie flory bakteryjnej w filtrze trwa ok. 3-4 miesięcy.


tygodni nie miesięcy

fotos88 - 2009-04-04, 22:31

witam na naszym forum

1. położenie strumienia - mój strumyk został wykonany dość spontanicznie i pojawił sie mały problem gdy wyłącze pompe to filter robi sie suchy ale jest na to sposób z foli z której jest wykonany porobiłem fałdy które stworzyły małe tamy na filtrze i teraz woda pozostaje w filtrze a przepływ moge regulować
2 przepływ wody zabrudzenia miedzy kamieniami to pozywka dla roslin których w filtrze powinno byc jak najwiecej

3 strumień sam w sobie jest filtrem (rosliny a raczej ich korzenie) a po zimie bakterie doś szybkos ie odtworzą podobno juz po miesiącu

4 pompa - ja mam 17 metrów strumienia 18 metrów weża, moja pompa to 800l/h dla mnie wystarczająco

5 na to niestety nie odpowiem :)

Pozdrawiam

AurorA - 2009-04-04, 22:36

5. strumień powinien wodę schładzać a nie nagrzewać, dodatkowo możesz dać napowietrzacz.
Jak oczko jet wystarczająco głębokie to głębiej jest zimniej i ryby jak zechcą to mogą zejść niżej.

Ale podstawa to rośliny cieniujące powierzchnie - głownie lilie wodne i rośliny pływające- hiacynt, pistia, limnobium

KarolVIII - 2009-04-05, 12:47

Też planuje u siebie budowę filtra glebowo-korzeniowego z tym że woda pod wpływem siły grawitacji sama będzie przepływać przez filtr, gromadzić się w maleńkiej sadzawce i dopiero wtedy wędrować za pomocą pompy i węża do oczka. I tu pojawia się moje pytanie jak długi(minimalnie) powinien być filtr aby woda była odpowiednio przefiltrowana ?
Dodaje rys.(karykaturę) :-D przekroju mojego oczka:

PS. Fotos88 możesz zdradzić jak łączyłeś folie w strumieniu by Ci nie uciekała gdyż wydaje mi się że sam filtr jest zrobiony z kilku kawałków folii no chyba że się nie dopatrzyłem,dzięki za odpowiedź.

Birol - 2009-04-05, 13:11

Wasze odpowiedzi są dla mnie bardzo cenne, ale nie do końca rozwiały moje wątpliwości.
Dot. pkt. 1. Z tego co napisał fotos 88, to rozumiem, że cały filtr g-k miał zbudowany ponad poziomem lustra wody w oczku. I wtedy jak wyłączałeś pompę, woda schodziła do zera. Czyli moje wyjaśnienie i rozumowanie odnośnie usytuowania filtra względem lustra wody w oczku jest prawidłowe - przed oczkiem musi być próg o wysokości równej grubości warstwy filtracyjnej z tym, że próg ten nie może być poniżej lustra wody w oczku bo inaczej woda nie wpłynie z filtra do oczka.
Zafrapowało mnie jednak budowa przegród w twoim strumieniu. Czy one zwiększają wydajność filtra czy tylko miały zatrzymać wodę w filtrze ?
Dot. pkt. 3. Jeśli flora odtwarza sie kilka tygodni to OK. Przy okazji kiedy włączacie i wyłączacie (miesiące) pompę zasilająca filtr ?
Dot. pkt 4. Czy znacie jakiś sposób aby obliczyć wydajność pompy w sytuacji jak opisałem lub fotos88 ? Wszystkie dyskusje na tym forum dotyczyły wydajności pompy przy wznoszeniu na określoną wysokość. A jak obliczyć wydajność pompy zanurzonej na określoną głebokość np. 1,0 lub 1,2 m, ale z koniecznością transportowania jej w poziomie na odległość 5,0, 10 lub 15 m. Wiadomo, że wtedy jej wydajność pompy też będzie różna (spadać) w zależności od odległości. Tylko jak mam to obliczyć ? Przecież to będzie zależało od kilku czynników, np. mocy pompy, wydajności i siły jej wznoszenia, długości węża, jego przekroju itd. Czy można to jakoś wszystko połączyć i obliczyć otrzymując wynik, że na ujściu węża będzie wypływać tyle to a tyle litrów na godzinę ?
Pozdrawiam

Birol - 2009-04-05, 13:22

KarolVIIII - wielkość filtra g-k, i nie tylko tego rodzaju filtra, względem wilkości (pojemności) oczka była już omawiana na tym forum. Informacje na ten temat znajdziesz też w necie. Generalni - im woda będzie przepływac dłużej przez taki filtr i wolniej tym lepiej. Wszystko też zależy od ilości miejsca wygospodarowanego na filtr g.-k. i od możliwości finansowych (materiał filtracyjny - kamień 5-16 mm nie jest tani). Poza tym na takim filtrze nie ma co oszczędzać w sensie wielkości. Chodzi mi o to, że im bedzie większy tym nie tylko woda będzie lepiej przefiltrowana, ale też będziesz mógł posadzić wiele w nim roślin, które też sa bardzo efektowne i z pewnościa będą ozdobą ogród. A nie tylko róże, róże, róże :-D
Pozdrawiam

KarolVIII - 2009-04-05, 13:42

Tak, tak czytałem na tym forum wielokrotnie o tym że im dłużej woda przepływa przez filtr tym lepiej zastanawiałem się tylko czy jest to jakoś sprecyzowane; zależność długości filtra g.-k. od wielkości oczka dzięki za odpowiedź. Lece poszukać jeszcze jakiś informacji w moich zbiorach literackich :-D
AurorA - 2009-04-05, 23:37

Birol napisał/a:
Przy okazji kiedy włączacie i wyłączacie (miesiące) pompę zasilająca filtr ?


gdy temperatura wody osiąga ponad 10 stopni pompa powinna pracować

fotos88 - 2009-04-06, 00:00

1 przegrody mają zatrzymać wodę w filtrze jak i ją spiętrzyć na poszczególnych fragmentach strumienia

3 u mnie praktycznie 2 tygodnie po zejściu lodu pompa już działała

4 poszukaj tematu z tym związanego jak mi wiadomo jest na forum osoba która w tym pomaga

Birol - 2009-04-06, 17:27

fotos88 napisał/a:
przegrody mają zatrzymać wodę w filtrze jak i ją spiętrzyć na poszczególnych fragmentach strumienia

Tak, masz rację - na takiej długości filtra przegrody muszą być. Inaczej spadek koryta filtra + bardzo wolny przepływ wody spowodowałby, że na poczatku filtra warstwa filtracyjna nie byłaby wcale przykryta wodą i rośliny by uschły (woda wniknęłaby błyskawicznie między kamienie i płynęłaby po dnie/folii koryta). Dopiero przed progiem przy ujsciu do oczka uległa by spiętrzeniu. A nie oto przecież chodzi. Ona ma od początku do końca płynąć przez całą grubość warstwy filtracyjnej.
Myślę, że w moim przypadku na 5,0 m długości filtra dwie przegrody starczą.
Chcę to zrobić tak:

Co o tym myślicie ?

fotos88 - 2009-04-06, 20:53

Rysunek bardzo obiecujący, ale jeszcze pozostało wykonanie a to już nie takie proste. Życzę powodzenia!
bogdan12121966 - 2009-04-07, 10:12

witam
Rozumiem że chcesz żeby filtr działał prawidłowo,oczyszczał wode poprzez rosliny.
1.Nie rób z tego pracy dyplomowej,po prostu wykop strumień wypoziomowany o głębokosci do 10-20cm,przed samym wylotem do oczka zrób zapore[tymczasowo] powykładaj dno ,boki filtra kamieniami żwirem jak kto uważa i zalej ten filtr wodą do pełna ,wtedy jeszcze będziesz mógł poprawic poziom lustra wody.
2.teraz najważniejsze -----woda ma płynąc wolno,ma byc oczyszczana.
a.----woda musi byc zawsze w filtrze [czy pompa chodzi czy nie
b---puszczasz pompe którą posiadasz i patrzysz o ile ona podnosi ci wode aż przeleje się przez tą zapore.
c--wtedy obniż tą zapore o tą wysokosc którą podniosła woda.


3FINAŁ--Woda przy pracy pompy płynie wysoko ciut nad złorzem i roslinkami doskonale czysci,przy włączonym programatorze gdy się steruje pompą [oszczędnosci energi]gdy pompa wyłączona lustro wody obniżone niewiele[filtr zalany ,nie wysycha].

A TAKIE REZULTATY DZIAŁANIA FILTRA

Birol - 2009-04-07, 12:30

Nie bardzo wyobrażam sobie jak mozna skorygować ustawienie filtra po jego napełnieniu :?: Ponieważ jednak jestem dokładny w tym co robię, nie będzie dla mnie problemu z prawidłowym przygotowaniem koryta filtra (wysokości progów, spadku dna) przed jego napełnieniem. Ważniejsze jest dla mnie posiadanie pełnej wiedzy, aby wszystko wziąć pod uwage przy jego budowie. A wasze odpowiedzi bardzo mi w tym pomagają. Bardzo, bardzo dziękuję ! :brawo:
Ostatnią rzeczą, którą jednak muszę wyjaśnic to jest dobór pompy. Zwłaszcza muszę znaleźć sposób na obliczenie ilości wody, która będzie wlatywać do filtra. Jak sami wiecie tłoczenie wody w poziomie na odległość 5,0 to nie to samo co jej max. podnoszenie w pionie np. na 3,0 m. Jakbyście mieli jakieś sugestie w tym temacie to bardzo proszę o wskazówki. Szczególnie cenne będą linki do stron pokazujące sposoby liczenia. Ja tez jeszcze troche poszukam. Jak coś znajdę to dam znać.
Pozdrawiam

Pawel Woynowski - 2009-04-12, 01:33

Birol napisał/a:
Ostatnią rzeczą, którą jednak muszę wyjaśnic to jest dobór pompy. Zwłaszcza muszę znaleźć sposób na obliczenie ilości wody, która będzie wlatywać do filtra. Jak sami wiecie tłoczenie wody w poziomie na odległość 5,0 to nie to samo co jej max. podnoszenie w pionie np. na 3,0 m. Jakbyście mieli jakieś sugestie w tym temacie to bardzo proszę o wskazówki. Szczególnie cenne będą linki do stron pokazujące sposoby liczenia. Ja tez jeszcze troche poszukam. Jak coś znajdę to dam znać.
Pozdrawiam

Raczej trudno będzie Ci obliczyć przepływy przez filtr. To zależy od składu złoża, tak że nie przejmował bym się zbytnio wydajnością pampy. Wystarczy że ją tak dobierzesz, aby spowodowała przepływ wody w filtrze. A to zależy, od jego szerokości jak i przepuszczalności złoża filtrującego. Jeśli wydajność będziesz miał za dużą to można ją zdławić zaworem kulowym na wylocie pompy. A większa wydajność pompy przydaje się przy pracach konserwacyjnych oczka np. jak trzeba wypompować z niego wodę.

Birol - 2009-04-12, 12:42

Pawle, dzięki za wskazówkę, ale to rozwiazanie znam z innych postów tego forum. Wybacz, ale nie o to mi chodziło. ;)
W myśl zasady "im wolniej tym lepiej" zależy mi na takim dobraniu wydajności pompy, aby na wlocie filtra woda przysłowiowo nie kapała, a z drugiej strony, żebym niepotrzebnie nie musiał jej dławić (koszty !). Chodzi mi przede wszystkim o to czy istnieje matematyczny sposób wyliczenia ile będzie wpływać wody do filtra np. w litrach/godzinę przy założeniu, że mam dane fabryczne pompy, pompa będzie umieszczona w oczku na głębokości 1,0 m, potem musi pompa pchać wodę na odległość 5,0 m i znów ją podnieść na np. 25 cm, aby ja wlać do filtra.
W przypadku braku mozliwości tego wyliczenia nie pozostanie mi nic innego jak postąpić wg Twojej wskazówki - kupić mocniejszą pompę i ew. później ją dławić lub puścić dodatkowo małą fontannę.
W każdym razie nadal będę szukał takiego wyliczenia w necie.
Pozdrawiam serdecznie :pa:

fotos88 - 2009-04-12, 12:47

Po wykonaniu strumienia podłączyłem wo niego pompę i było wszystko ok ale w miarę jak przybywało roślin poziom wody znacznie się podniósł. Musiałem cześć wody skierować na oczko, jak na razie tej to prowizorka bo zrobiłem małą dziurę w wężu na odcinku 1 cm od pompy i część wody wpływa do oczka prosto z pompy, ale w planach mam już zrobienie trójnika z zaworem. Moje efekty przedstawię w najbliższym czasie.
Birol - 2009-04-12, 13:12

fotos88, przejrzałem twoja galerię/historię założenia oczka i strumienia wraz z opisem. Skarbnica wiedzy ! Bardzo duzo z niej skorzystałem. Dziekuję ! Proszę napisz, ostatecznie jaka pompę zainstalowałeś Aqua Szuta 2000 czy 3600 ?
Pozdrawiam

Adalbert - 2009-04-12, 20:59

Birol napisał/a:
W przypadku braku mozliwości tego wyliczenia nie pozostanie mi nic innego jak postąpić wg Twojej wskazówki - kupić mocniejszą pompę i ew. później ją dławić lub puścić dodatkowo małą fontannę.


Olśniłeś mnie tym stwierdzeniem! :idea: Mam podobny problem bo za dużo wody płynie mi na filtr-bagienko. W zestawie mojej pierwszej pompy była fontanna, w skład której wchodził odcinek z zaworem rozdzielającym strumień wody. W związku z tym że na kaskadzie wody nigdy za dużo to sobie nadwyżkę z potoczku przerzucę właśnie tam :yahoo:
Jutro idę poszukać tego zaworka :piwko:

Pawel Woynowski - 2009-04-12, 22:32

Birol napisał/a:

Chodzi mi przede wszystkim o to czy istnieje matematyczny sposób wyliczenia ile będzie wpływać wody do filtra np. w litrach/godzinę przy założeniu, że mam dane fabryczne pompy, pompa będzie umieszczona w oczku na głębokości 1,0 m, potem musi pompa pchać wodę na odległość 5,0 m i znów ją podnieść na np. 25 cm, aby ja wlać do filtra.

Dane dotyczące wysokości podnoszenia dla danej pompy, powinieneś szukać w katalogach firm produkujących pompy, lub na jej opakowaniu. Na przykład w mojej pompie Meschner K130A, maksymalna wydajność dla średnicy rury 1 1/4' ( Φ ok 32 mm) przy wysokości 0,00 m (tzn. na wylocie pompy) wynosi 7800l/h, a już na 1,00 m spada do 6720l/h, na 2,00m spada do 5100l/h, na 3,00m spada do 4200l/h, na 4,00m spada do 3000l/h, na 5,00m spada do 1500l/h,a na 6,00m spada do 0,00l/h (dane z tabelki na opakowaniu pompy)
U ciebie przewyższenie wynosi, z tego co piszesz 1,25m. Interesuje Cię w takim przypadku wydajność pompy na tej wysokości liczona w m/s.
Teraz mając wzór (poniżej) na 'Obliczenie wysokości strat energetycznych przy przepływie przez prostoosiowe przewody zamknięte' można obliczyć straty na położonej płasko linii zasilającej filtr:

straty [m słupa wody]=gamma x l/d x v2/2g

gdzie:
l-długość przewodu [m],
d-średnica rury [m],
v-średnia prędkość przepływu [m/s],
g- przyspieszenie ziemskie=9.81m/s2,
gamma- współczynnik oporu - dla obliczeń przyjmujemy gamma=0.03
Po podzieleniu strat przez 10 otrzymamy przybliżony spadek ciśnienia wyrażony w barach.
Prędkość przepływu można obliczyć doświadczalnie włączając stoper w momencie uruchomienia pompy i zmierzenia czasu przepływu wody przez znaną długość linii (rury), a wlewając ją do np. wiadra 10 l aż do jego napełnienia, można również zmierzyć wydajność pompy w l/h

Przykładowo, przy mojej pompie, wydajność na tej wysokości (h=1,25m), wynosiła by ok 6180 l/h. Jeżeli linia zasilająca filtr (Φ 32mm) leżąca poziomo, nie będzie miała żadnych ostrych załamań, czy łuków, to moim zdaniem na odcinku o długości 5 m, ta strata będzie praktyczne nie zauważalna.

maruder - 2009-04-12, 23:34

...i teraz wszystko jasne, dobra robota Pawle :brawo:
Birol - 2009-04-13, 09:36

Pawle, bardzo , bardzo dziękuję ! :yahoo:
Pozdrawiam :pa:

dorwet - 2010-06-18, 12:15

Mam pytanie.Czy wysokość poziomu wody nad powierzchnią żwiru ma jakieś znaczenie? Ewentualnie jaki poziom zrobić 5-10cm?Jestem w trakcie przebudowy swojego filtra g-k i jak zauważyłem wcześniej płytka woda szybko się nagrzewa(strumień o dł. 20m jest prawie cały dzień na słońcu)
Adalbert - 2010-06-18, 13:29

dorwet napisał/a:
Jestem w trakcie przebudowy swojego filtra g-k i jak zauważyłem wcześniej płytka woda szybko się nagrzewa


Gdy rośliny opanują strumień to głebokość 5 czy 10 cm nie będzie miała znaczenia dla nagrzewania się wody bo będzie zacieniona. W dalsym ciągu istotna jest prędkość przepływu.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group